52 martes


52 martes

(52 tuesdays)

Sophie Hyde, Austràlia, 2013. 109 minuts.

Recomanada per a batxillerat i cicles formatius

La Billie, una noia de 16 anys, viu amb la seva mare, qui decideix començar un trànsit de dona a home. Durant el procés de transició, li demana que es vegin només els dimarts a la tarda. En aquest camí familiar, la Billie aprendrà a conviure amb la nova situació i, alhora, iniciarà el seu propi procés de descobriment sexual.

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ Al llarg de la pel·lícula, veiem el procés de transició d’en James i com s’estableix la seva relació amb la Billie durant aquest temps. Es tracta d’un procés complex amb alts i baixos que implica un canvi en els personatges, tant a nivell físic com emocional i familiar. Observar la vivència d’aquest procés per part dels dos personatges, tot considerant els temes que parlen, les emocions positives i negatives que els produeix, els dubtes, les pors, els desitjos… En quins aspectes es transformen? Creieu que la nova situació fa canviar la seva relació personal? De quina manera? Generar una dinàmica participativa per imaginar i comentar com es reaccionaria davant la voluntat del propi pare o mare de voler iniciar un procés de reassignació sexual.

Δ En una escena de la pel·lícula es parla de viure una «vida autèntica». A què es refereixen? Pensar i debatre què és dur una «vida autèntica» des del punt de vista personal i indagar en reflexions com: què és la veritat, què conforma la identitat, la mutabilitat de la forma de ser o el canvi de comportament segons el context o al llarg del temps, quines activitats es relacionen amb aquesta autenticitat… Tots interpretem el “ser autèntic/a” de la mateixa manera?

Δ Tant la Billie com en James documenten les seves experiències a partir de gravacions audiovisuals que formen part de la pel·lícula. Imaginar la intenció de la directora a l’hora d’utilitzar aquest recurs i comentar què aporten a la pel·lícula des del punt de vista de la narració i del llenguatge.

En el cas de la Billie, algunes gravacions tenen contingut sexual, cosa que preocupa els pares i amistats d’ella. Malgrat que l’ús de gravacions pot ser part de les experiències sexuals i afectives, cal tenir en compte que s’hi barregen diversos drets i aspectes legals. En aquest sentit, un aspecte clau és el consentiment de tots els implicats tant en el moment de gravar les imatges com de difondre-les. En cas que la pràctica no sigui consentida, es tracta de ciberassetjament o pornografia de revenja. Investigar aquests dos conceptes i debatre quin ús es pot fer de les eines digitals en les pràctiques sexuals de forma lliure i plaent i, alhora, evitant situacions de risc i respectant les persones implicades i, evidentment, la llei.

Δ Les persones trans han estat invisibilitzades al llarg de la història, encara que darrerament comencen a tenir més presència en les produccions culturals. Un exemple proper és el projecte Cultura Trans, una iniciativa que treballa pels drets trans mitjançant debats, xerrades, cinefòrums, cabarets, concerts o exposicions fotogràfiques, entre d’altres. Observar les propostes d’aquest projecte i valorar-ne les diferències respecte les representacions del col·lectiu des d’altres produccions culturals o des dels mitjans de comunicació.

Δ 52 martes, a més, mostra una transició FTM, female to male, de dona a home (i no a la inversa). Entre els personatges de les darreres pel·lícules i sèries que heu vist, apareix algun personatge trans? Podem trobar altres exemples de personatges  trans en la literatura o el cine actual? Es tracta d’homes trans o de dones trans? Ampliar la recerca a les figures públiques de l’entorn (actors, artistes, models, polítics…).

Tràiler