Before Stonewall


Before Stonewall

Greta Schiller, Estats Units, 1984. 87 minuts.

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

Un documental que retrata la comunitat homosexual abans dels fets de Stonewall, uns disturbis a la ciutat de Nova York que van ser el detonant de l’inici del moviment d’alliberament gai i lèsbic. A través de pel·lícules d’arxiu, clips i records personals dels testimonis es mostren els moments clau dels pioners i pioneres de l’activisme gai.

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ Aquest documental pren com a esdeveniment de referència els disturbis de Stonewall de l’any 1969. Investigar en què van consistir aquests fets, quina repercussió van tenir i per quins motius es consideren rellevants en la història de l’activisme homosexual.

Aquesta perspectiva històrica permet observar com els diferents canvis socials del moment (com per exemple la Gran Depressió o la Segona Guerra Mundial) influeixen en l’evolució de les reivindicacions LGBTI que culminen amb els disturbis d’Stonewall. Identificar quins són aquests canvis socials descrits en el documental i de quina manera determinen el creixement del moviment. Crear una cronologia de l’època amb els fets més rellevants de temàtica LGBTI.

Δ Before Stonewall ofereix un retrat de l’activisme homosexual dels anys seixanta i les seves reivindicacions i fites. Identificar quines són i comparar-les amb les actuals. Quins drets s’han aconseguit? Quines fites queden per aconseguir? Quin és el discurs dels activistes actuals? Tenir en compte que la situació varia segons el país que es prengui com a referència.

Alhora, el documental mostra el naixement d’organitzacions i revistes, plataformes essencials per al moviment d’alliberament homosexual. Valorar la importància de la seva existència i investigar quines organitzacions i publicacions existeixen actualment a Catalunya i observar-ne els objectius i serveis.

Δ El documental parla de la falta d’educació sexual de l’època, sobretot en referència a una visió naturalitzada de l’homosexualitat. Valorar de quina manera pot influir en la vivència d’un o una adolescent homosexual el tipus d’educació sexual rebuda.

Alhora, aquesta experiència (també en les persones heterosexuals) pot estar determinada per les convencions i pressions socials: necessitat de casar-se, tenir fills, etc. Proposar alternatives a aquestes convencions (altres models de família, elecció segons prioritats personals, etc.) i debatre de quina manera es pot afavorir la ruptura d’aquestes convencions (educació, mitjans de comunicació, legislació, organització social, etc.).

Tràiler