Carmen y Lola


Carmen y Lola

Arantxa Echevarria, Espanya, 2018. 103 minuts.

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

La Carmen és una adolescent gitana que viu a la perifèria de Madrid i està destinada a viure una vida que es repeteix en cada generació: casar-se i criar els fills i filles que pugui tenir. Però un dia coneix a la Lola, una gitana que somia amb la universitat, que dibuixa grafitis i que és diferent. La Carmen desenvolupa ràpidament una complicitat amb la Lola i ambdues intentaran mantenir la seva relació i el seu amor malgrat els inconvenients i discriminacions socials en les quals estan sotmeses per part de la seva família. 

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ La pel·lícula ficciona una comunitat gitana de Madrid per mostrar la història d’un enamorament lèsbic. S’explora la intensitat del primer amor en el context de l’adolescència, les distàncies d’aquesta edat amb el món adult i el procés de consolidació de la identitat pròpia. Com aconsegueix ser un cant a la llibertat i promou la lluita per a l’acceptació de la diversitat, en concret de les lesbianes? Imaginar la història situada en un context no gitano: compartirien el mateix valor de transmetre respecte per la decisió de viure i estimar lliurement?

Δ Lola va diverses vegades al locutori per connectar-se a internet. Quines raons té per fer-ho? Per què creieu que no arriba a quedar mai amb les noies que xateja? Comentar com pot haver modificat les pautes de relació el desenvolupament de les aplicacions i la tecnologia digital per les persones de la comunitat LGBTI. Contrastar-ho amb els canvis que pot suposar conèixer algú de la mateixa orientació sexual a espais específics (locals d’oci nocturn, associacions, manifestacions). Valorar la necessitat d’aquests espais en termes de visibilitat, per ser entorns de seguretat i contribuir al vincle comunitari.

Δ Carmen està promesa amb un noi quan es fa amiga de Lola. Quins motius porten a rebutjar-la, inicialment, quan s’assabenta que Lola és lesbiana? Quines són les connotacions d’anomenar-la bollera o tortillera? Imaginar la vostra reacció si algú molt proper a vosaltres sortís de l’armari: quines formes de suport li oferiríeu? I si vosaltres sortíssiu de l’armari, a qui del vostre entorn proper ho explicaríeu primer?

Δ L’ocell és un motiu habitual per presentar-nos el personatge de Lola, bé perquè el pinta constantment com perquè s’hi fixa. Reflexionar sobre la simbologia de la tria d’aquest animal. Quines expectatives representa sobre les seves aspiracions de futur, tant en l’amor, la feina o el tipus de vida que desitja? Parlar dels personatges que l’acompanyen en el camí d’aconseguir viure lliurement.

Δ Una bona part del cinema protagonitzat per personatges LGBTI retrata vivències sobre el desig i la identitat de gènere molt doloroses, posant èmfasi en el rebuig de la societat i la família, la incomprensió i les violències que pateixen pel fet de no ser acceptats. Com és de trencadora la proposta de la pel·lícula en aquest sentit? Quines altres sèries o pel·lícules coneixeu que se sumin a una visió alliberadora i plaent de la sexualitat no heteronormativa? Per què són importants per al conjunt de la societat? I per la comunitat LGBTI?

Δ Les representants de l’associació de Gitanas Feministas por la Diversidad diu que la pel·lícula recrea estereotips i perpetua prejudicis de les persones payes que les margina (com la violència, la intolerància i les actituds sexistes i lesbòfobes). Revisar i apuntar conjuntament quins estereotips podem tenir al voltant de la comunitat gitana i en concret de les dones gitanes. Contrastar-los amb les idees recollides al web de l’Associació, que treballa per denunciar les discriminacions de gènere i ètnia en forma de violència institucional de l’Estat i els prejudicis de la societat paya. Com enfoquen la diversitat sexual les lluites d’aquesta associació?

Tràiler