Children 404


Children 404

Askold Kurov i Pavel Loparev, Rússia, 2014. 77 minuts.

Recomanada per a batxillerat i cicles formatius

En aquest documental, quaranta-cinc adolescents i preadolescents russos narren, a través d’entrevistes anònimes i “vídeo-diaris”, les discriminacions que viuen pel fet de formar part del col·lectiu LGBTI en un país on el propi govern promou i legitima aquest odi. L’any 2013, per exemple, el president Vladimir Putin aprovà una llei que prohibeix la «publicitat entre els menors les relacions sexuals no tradicionals», en la qual patologitza els joves LGBTI i possibilita sancionar aquells que els donin suport.

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ La vida dels i les adolescents retratats en el documental estan marcades per les lleis russes que patologitzen l’homosexualitat i prohibeixen les “relacions sexuals no tradicionals”. Es tracta, doncs, d’una situació d’homofòbia a nivell legislatiu. Valorar quines conseqüències tenen aquestes lleis en la vida de les persones homosexuals del país i de quina manera aquesta legitimació pot afavorir la violència homòfoba.

Debatre quines mesures es poden prendre des del punt de vista institucional i legislatiu per garantir els drets del col·lectiu LGBTI. Buscar exemples de lleis catalanes i europees que afavoreixin una normalització de l’homosexualitat. Comparant les lleis aprovades en diferents països, valorar de quina manera influeix la ideologia del govern en la forma com des del govern es tracten aquests aspectes.

Δ El documental parteix del projecte Children 404, una comunitat homosexual on-line creada per Lena Klimova. Investigar aquest projecte i considerar quin impacte positiu pot tenir aquesta xarxa en la vida dels adolescents homosexuals. Considereu que Internet és un espai on et pots sentir recolzat? I tenir veu pròpia o expressar-te lliurement?

Aprofundir en el coneixement de xarxes de suport per a la comunitat LGBTI buscant altres projectes similars i també entitats o organitzacions locals que lluitin pels drets dels homosexuals i generin espais de referència per a acompanyar i orientar les persones que ho desitgin.

Δ A través de les entrevistes i de vídeos en primera persona es narren les vivències dels i les protagonistes en els seus entorns propers, principalment a l’institut i amb la família. Observar quines dificultats es troben en tots dos casos i de quina manera hi conviuen. Valorar de quina manera intervenen les situacions conflictives en el seu procés d’acceptació personal i la seva vivència de la sexualitat.

Malgrat que es narren algunes situacions límit, no només es parla de la por i el neguit de conviure amb l’homosexualitat a Rússia. Quins són els desitjos i somnis dels protagonistes? Considerar quins són fites personals i quins es corresponen amb la reivindicació dels drets LGBTI. Comparar amb la pròpia situació: a part de la trajectòria personal, teniu en compte alguna causa de tipus social o política?

Tràiler