Cuando tienes 17 años


Cuando tienes 17 años

(Quand on a 17 ans)

André Techiné, França, 2016. 114 minuts.

Recomanada per a batxillerat i cicles formatius

En Damien és un noi del sud-oest francès que pateix el maltractament d’en Tom, un dels seus companys de l’institut. En Damien viu amb la seva mare, que és metgessa i decideix acollir en Tom a casa seva quan la seva mare adoptiva es posa malalta. La relació entre els dos nois és tensa i violenta, cosa que dificulta la convivència.

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ En Damien i en Tom són dos nois molt diferents que, a més, tenen dues vivències diferents de la seva orientació sexual, sobretot a l’inici de la pel·lícula. Comparar les situacions dels dos personatges, valorar els obstacles socials i personals a què s’enfronten per establir la seva relació i considerar quins són els valors, emocions i desitjos que els conviden a fer-ho.

Δ Les escenes en què en Damien explica que és homosexual, tant a en Tom com a la seva mare, no cauen en el recurs de la sortida de l’armari sensacionalista (malgrat que els dos personatges reaccionen de formes molt diferents). Buscar altres escenes en què algun personatge d’una pel·lícula o una sèrie explica que és homosexual i valorar de quina manera Cuando tienes 17 años s’allunya de les representacions d’altres propostes (quin moment escull per explicar-ho, quins motius el duen a fer-ho, de quina manera ho expressa, com se sent, reacció dels personatges…).

Δ Alhora, la caracterització dels dos nois gais trenca els estereotips sobre l’homosexualitat i, a més, mostra dues formes de ser diferenciades. Identificar les característiques d’en Damien i en Tom que qüestionen l’estereotip homosexual i observar com es materialitza aquesta ruptura en cadascun dels personatges. Buscar altres personatges de ficció que proposin un retrat de l’homosexualitat allunyat de les idees preconcebudes i valorar-ne la diversitat cultural, professional, ètnica, ideològica, etc.

Δ Mentre estudien, els dos protagonistes debaten la diferència entre el desig i la necessitat. Proposar un debat al voltant d’aquesta diferència a partir d’exemples quotidians. Tenir en compte que es poden contemplar experiències vinculades a les relacions afectives i sexuals però també a altres situacions: els diners com a manera de finançar serveis per viure o bé com a luxe i consumisme; el menjar com a manera d’alimentar-se o com a gola, etc. Valorar quin es considera que hauria de ser l’equilibri entre els dos conceptes: creieu que és bo actuar sempre per desig? I per necessitat?

El debat es pot complementar amb els textos de Plató i Leibniz que en Damien i en Tom utilitzen per a estudiar, així com altres enfocaments com els d’Epicur o la filosofia oriental.

Tràiler