Project Description
20.000 especies de abejas
Estíbaliz Urressola, Espanya, 2023
128'
Espanyol
Català/Espanyol
Recomanada per a ESO, Batxillerat i cicles formatius
Cocó, de vuit anys, no encaixa en les expectatives de la resta i no entén per què. Tothom al seu voltant insisteixen a cridar-li Aitor però no es reconeix en aquest nom ni en la mirada dels altres. La seva mare, sumida en una crisi professional i sentimental, aprofitarà les vacances per a viatjar amb els seus tres fills a la casa materna, on resideix la seva mare i la seva tia, estretament lligada a la cria d’abelles i la producció de mel. Aquest estiu obligarà a aquestes dones de tres generacions molt diferents a enfrontar-se als seus prejudicis i temors.
Cocó, de vuit anys, no encaixa en les expectatives de la resta i no entén per què. Tothom al seu voltant insisteixen a cridar-li Aitor però no es reconeix en aquest nom ni en la mirada dels altres. La seva mare, sumida en una crisi professional i sentimental, aprofitarà les vacances per a viatjar amb els seus tres fills a la casa materna, on resideix la seva mare i la seva tia, estretament lligada a la cria d’abelles i la producció de mel. Aquest estiu obligarà a aquestes dones de tres generacions molt diferents a enfrontar-se als seus prejudicis i temors.
Què treballem?
Promoure el reconeixement i la defensa de la dignitat de les infàncies trans
Valorar un tractament cinematogràfic respectuós amb els processos de descobriment
Fer visible la importància d’un entorn afectiu obert als canvis d’un infant trans.
Tràiler
GUIA DE DINAMITZACIÓ
La història pren a Lucía de protagonista, en les vacances al poble amb seu entorn familiar, els coneguts, el temps lliure, nous amics, etc en un procés de transició. Ens va donant detalls durant el film perquè puguem comprendre-la una mica millor: la perruca de colors, la figura de cera que crea, l’espuma del sabó a la piscina, etc. A més a més també veiem un canvi en autoanomenar-se durant la pel·lícula. Com és l’enfoc que fa la directora de la protagonista d’aquest procés? Com s’apropa a la seva vivència? Com es representa la seva identitat?
La família i la gent que l’envolta tenen un paper molt important a la pel·lícula. Com són aquests personatges? Què els hi passa a cadascú? De quina manera s’evidencia que és una realitat que ens interpel·la a la resta de la societat i no només a qui fa un trànsit? Quines qüestions referents al gènere i a les identitats de gènere donem per naturalitzades o normalitzades? La pel·lícula ofereix una oportunitat per repensar, per reflexionar sobre els límits i marcs en què ens movem. No els observem directament, no són del tot identificables, però configuren l’espai d'acció i el nostre lloc a la societat, els nostres drets i les nostres oportunitats.
Hi ha varis elements durant la pel·lícula relacionats amb la religió catòlica i la fe. Des dels desitjos que demana la protagonista fins al descobrir Santa Lucía. Què té en comú el què desitja ella amb les creences religioses? Què li suposa descobrir a aquesta santa? Per què li serveix d’inspiració? D’altra banda, durant la pel·lícula, tot el poble està bolcat en la cerca de la figura de Sant Joan Baptista, que ha desaparegut. Què li remou a Lucía tota la cerca? Si ens fixem en l’escena amb la seva amiga al gorg, hi ha molts elements relacionats amb la llibertat i que d’alguna manera marquen un estament de com seguirà sent el personatge durant el film. Què suposa aquesta escena, en termes de resignifcació del baptisme (on es mulla algú i se li dota de nom)?
A tall audiovisual, la pel·lícula comença i acaba amb una escena molt semblant, inclús podríem dir circular. Què té de diferent l’escena final pel·lícula respecte l’inici? Quina relació té aquest final amb la forma d'entendre la identitat trans de Lucía? A més a més, les abelles van apareixent per la feina de la seva tia, però sembla que hi ha una relació més conceptual. Quina podria ser? Per què la pel·lícula es diu així?