Project Description

3 generaciones

Gaby Dellal, Estats Units, 2017.

Sol·licitar més informació

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

El Ray és un adolescent trans que decideix sotmetre’s en una operació de reasignació de sexe. La Maggie, la seva mare soltera, ha de trobar al pare biològic del Ray per aconseguir el seu consentiment legal que permeti l’operació. La Dolly, la seva àvia, no accepta que ara té un net. Juntes hauran de confrontar les seves identitats i abraçar la força com a família per arribar a l’acceptació i comprensió.

El Ray és un adolescent trans que decideix sotmetre’s en una operació de reasignació de sexe. La Maggie, la seva mare soltera, ha de trobar al pare biològic del Ray per aconseguir el seu consentiment legal que permeti l’operació. La Dolly, la seva àvia, no accepta que ara té un net. Juntes hauran de confrontar les seves identitats i abraçar la força com a família per arribar a l’acceptació i comprensió.

Què treballem?

Reconèixer la importància del suport familiar en un procès de transició a l'adolescència

Reflexionar sobre la construcció de prejudicis sobre la transsexualitat

Diferenciar orientació sexual, identitat de gènere i expressió de gènere

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

 El pare de Ray s’oposa inicialment a autoritzar el procés de transició de Ray. Exposar en quina argumentació es basa, les seves pors i com afecta la manca d’informació sobre el fet trans en la defensa del seu posicionament. Com ho rebat la seva mare? Detectar en quin moment canvia el seu punt de vista i per quines raons.

 En un parell d’escenes Ray verbalitza el desig de ser normal i que està fart de ser una excepció. Per què creieu que se sent així? Mirar què significa per a cadascú el concepte de normalitat i compartir-ho amb la resta de l’aula. Imaginar estratègies per les quals l’entorn de Ray podria fer-lo sentir més normal. Per fer-ho, es poden considerar la inclusió de models referencials propers (professorat, personal no docent, família, amistats) i una resposta immediata a les accions discriminatòries, també per combatre el contagi de l’estigma o la invisibilització.

 El personatge de l’àvia de Ray, que surt amb una dona, trasllada el neguit a la seva filla de per què Ray es defineix com a trans si pot definir-se com a lesbiana. Reflexionar sobre la confusió habitual entre els següents conceptes i per quins motius es dóna: orientació sexual (qui ens agrada), identitat de gènere (què ens sentim, és a dir, home, dona o una altra opció que no es correspon a les anteriors) i expressió de gènere (bascula entre el que socialment es construeix com a feminitat en un extrem, masculinitat a l’altre i androgínia). Prenent aquest context, buscar informació sobre el que signifiquen els conceptes d’heteronorma, sistema binari, queer, test de vida real i LGTBIQfòbia.

 Ray no vol canviar d’institut enmig del procés de la transició, amb el cos que té en aquell moment. Reflexionar per què la finalització del tractament és tan important per a ell. Com pot canviar la percepció del nou centre si s’hi incorpora sense haver finalitzat el procés? Debatre la construcció de prejudicis sobre la transsexualitat i la influència de la pressió social o de grup en el comportament de les persones.

 El canvi de nom pot ser un punt important per a algunes persones trans. Investigar com queda emparada legalment aquesta qüestió al nostre país, amb la Ley 20/2011, de 21 de julio, del Registro Civil, que va entrar en vigor de forma completa el 30 de juny de 2017 (Articles 51 i 52. Principio de elección del nombre propio Cambio de nombre).