Project Description

A primeira vista

Daniel Ribeiro, Brasil, 2014

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

En Leonardo és un adolescent cec que busca la manera d’esdevenir independent. La seva quotidianitat, la relació amb la seva millor amiga Giovana i la manera d’entendre el món es transformen el dia que arriba un nou noi a l’institut.

En Leonardo és un adolescent cec que busca la manera d’esdevenir independent. La seva quotidianitat, la relació amb la seva millor amiga Giovana i la manera d’entendre el món es transformen el dia que arriba un nou noi a l’institut.

Què treballem?

Donar a conèixer representacions audiovisuals sobre el despertar sexual en l'adolescència.

Apropar-se als elements narratius bàsics del llenguatge cinematogràfic.

Apropar-se als mites de l'amor romàntic en les produccions audiovisuals.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

Si no coneixem l’argument de la pel·lícula, no ens adonem que Leonardo és cec fins ben entrada la primera escena on ens el presenten, juntament amb la seva amiga Giovana, i quan aquesta “desapareix” en la piscina mentre ell segueix parlant-hi. A partir de llavors, la ceguera esdevé un eix central al film, però mai com un impediment per al seu desenvolupament com a adolescent, sinó com una característica més, així com la vivència de la seva homosexualitat.

Valorar la vivència de la ceguera dels pares de Leo, especialment del personatge de la mare, amb la que en té ell: la viuen de la mateixa manera? Per què per a ell està normalitzada i per la mare és limitant o un impediment? Com els fa sentir a uns i altres personatges aquest fet? Hi ha una evolució al llarg de la pel·lícula?

En la primera escena de la pel·lícula, Giovana i Leo conversen sobre el fet que ell encara no hagi besat mai a ningú. Tot i que ell no sembla especialment preocupat, aquest fet pren un pes significatiu al llarg de la pel·lícula, una època de despertar sexuals, jocs i primers desitjos. També per a Giovana l’època de l’adolescència es relaciona amb el fet d’agradar i ser agradada, i de compartir amb Leo aquestes qüestions sobre el clima revolucionat que hi ha a l’institut, especialment amb l’arribada de Gabriel.

Recordem aquest fragment de diàleg entre els dos amics:

Leonardo: «Gio, ¿Soy guapo?»
Giovana: «¿A qué te refieres?»
Leonardo: «¿Me considera la gente atractivo?»
Giovana: «Yo te considero atractivo.»
Leonardo:» ¡Tú no cuentas! ¿Soy atractivo para los demás?»
Giovana: «No lo se. Nunca lo he preguntado.»

A partir d’aquesta conversa, revisar quins elements de Gabriel, fan que per a Leo sigui una persona atractiva i se n’enamori, en contraposició amb el tipus d’atracció que genera en algunes noies de l’institut. A partir d’aquí, reflexionar sobre la importància que donem a l’aspecte físic a l’hora de considerar una persona atractiva.

Lluny de presentar-nos un adolescent confús i que viu la ceguera amb preocupació, el director del llargmetratge opta per insuflar en Leo les ganes descobrir i l’optimisme de tota una vida al davant. Ho veiem amb les seves aspiracions, la tranquil·litat amb què confronta l’assetjament escolar, els plans de futur, etc. Tanmateix, en el tractament audiovisual, el director del film no ha obviat la ceguera sinó que la plasma desenfocant els fons on Leo apareix en un primer pla. Recuperar alguns plans de la pel·lícula amb entorns i personatges borrosos de fons i analitzar-los formalment: quin és el paper del so i la banda sonora? Què significa que com a espectadors i espectadores no els puguem distingir clarament? Quina voluntat hi ha al darrere d’aquestes decisions?

El títol de la pel·lícula està traduït al castellà com A primera vista, fent referència a un doble joc entre la frase feta “amor a primera vista” i la condició de ceguera de Leonardo, el protagonista. Però encara és més significatiu que el títol original, en portuguès, és Hoje Eu Quero Voltar Sozinho, que significa Avui vull tornar sol. Quines implicacions té, per a Leonardo, aquesta frase? Quina versió us agrada més del títol? Per què?