Project Description

L’animale

Katharina Mückstein, Àustria, 2018

Recomanada per a batxillerat i cicles formatius

És l’any abans de començar la universitat i Mati i el seu grup d’amics passen el dia anant en moto, sortint de festa i intimidant les noies de la comunitat austríaca on viuen. Un dia, el millor amic de Mati se li declara, però ella no només no sent el mateix, sinó que se sent atreta per Carla, una noia més gran. Però no és la única que amaga secrets a la família...

És l’any abans de començar la universitat i Mati i el seu grup d’amics passen el dia anant en moto, sortint de festa i intimidant les noies de la comunitat austríaca on viuen. Un dia, el millor amic de Mati se li declara, però ella no només no sent el mateix, sinó que se sent atreta per Carla, una noia més gran. Però no és la única que amaga secrets a la família...

Què treballem?

Fer visible la vivència de l’homosexualitat masculina o el lesbianisme en entorns no urbans

Debatre sobre la pressió del grup i les expectatives socials

Valorar produccions fílmiques en les quals hi ha superació dels estereotips de gènere.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

L’adolescent Mati és la protagonista de la pel·lícula, però tant el pare com la mare juguen un paper principal i comparteixen patiments relacionats amb com es construeix la identitat sexual. Dividir-se en tres grups i debatre sobre a quines violències, pors, reptes i oportunitats s’enfronta cadascun dels personatges. Podem parlar d’un final esperançador per a la protagonista? És compartit amb el de la seva mare i el seu pare? Especular una trama per als dos personatges adults que resolgui positivament la situació que planteja la pel·lícula.

La Mati intimida les noies del seu entorn perquè el seu grup d’amics nois també ho fa, tot i que a partir del vincle que estableix amb el personatge de Carla, aquesta actitud li genera conflictes. Què creieu que la porta a actuar d’aquesta manera? Què més comparteix amb aquest grup d’amistats? En quina escena de la pel·lícula s’adona que no vol estar fent el que està fent?

Identificar un moment de la vostra vida on hàgiu actuat sota la pressió social i escriure’l en un paper, per llegir-ho després en veu alta davant de tota la classe. Es poden incloure les sensacions que va provocar aquesta situació. Si es prefereix, la lectura dels papers pot ser anònima.

Tant la Mati com el seu pare, que viuen en secret les respectives orientacions sexuals, els manca la seguretat d’un entorn que els pugui acceptar tal com són. El patiment que això suposa per la protagonista sembla que no tingui cap altra sortida tret de marxar a Viena a estudiar, una ciutat més gran i suposadament més oberta.

El “sexili”, o l’èxode dels pobles o ciutats petites per la condició sexual o orientació sexual és un terme de l’any 1997, que posa de manifest que els prejudicis i l’estigma en molts entorns són encara una realitat. Llegir les següents notícies sobre aquest concepte (Ccma o El diario) i contrastar les experiències dels testimonis que hi apareixen amb el que li succeeix a la protagonista del film, la Mati, amb relació a la vivència del lesbianisme en una zona no urbana.

"Vivir no es difícil, pero el animal que llevo dentro no me deja ser feliz... me vuelve esclavo de mis pasiones, y no se rinde...".  La interpretació de la cançó L’animale, de Franco Battiato, que dóna títol a la pel·lícula, serveix d’element narratiu en un muntatge paral·lel protagonitzat pels protagonistes del film. Buscar la resta de la lletra per internet i interpretar-la: a qui o què creieu que apel·la l’animal, a la cançó? Com es pot relacionar amb les vivències de cadascun dels personatges que la canten en aquesta escena? Proposar un exercici de compartir una cançó que parli d’un moment essencial en les vides de cadascú, i explicar-ne els motius.