Project Description

Autobiografia

Géraldine Charpentier, Bèlgica, 2018

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

En aquest curtmetratge animat, Lou ens explica com és viure el gènere de manera no-binària, com afecta la socialització diferenciada i els mandats de gènere en la construcció de la identitat pròpia i quin paper ha tingut el cinema a la seva transició.

En aquest curtmetratge animat, Lou ens explica com és viure el gènere de manera no-binària, com afecta la socialització diferenciada i els mandats de gènere en la construcció de la identitat pròpia i quin paper ha tingut el cinema a la seva transició.

Què treballem?

El valor dels diferents llenguatges cinematogràfics, en concret l’animació, a la història del cinema.

Els estereotips de gènere en la configuració d’identitats

El potencial de l’audiovisual i d’internet per la comunitat LGTBI

Curtmetratge

GUIA DE DINAMITZACIÓ

 L’animació treballa l’aparença de moviment a través de dibuixos o il·lustracions, i en aquest curt també hi trobem fotografies i altres objectes estàtics. El dibuix animat és, de fet, la tècnica més antiga utilitzada en el món de l’animació, amb antecedents al segle XIX amb els enginys o joguines òptiques. En grups, fer una recerca sobre les primeres pel·lícules, la tècnica i l’evolució d’aquesta manera de fer cinema per aprofundir sobre una tècnica sovint associada al públic infantil: és sempre així? La investigació pot acabar amb una programació d’animació d’alguns curts a l’aula, tenint en consideració diferents tècniques i llenguatges.

 A Autobiografia, la narrativa s’articula al voltant del poder de la paraula, sustentada per un seguit d’elements del llenguatge audiovisual portadors de sentit. S’empra una veu en off en primera persona i unes imatges animades que remeten a un imaginari poètic. El simbolisme d’algunes escenes és una altra eina d’expressió d’emocions i inquietuds difícils de plasmar en imatge real: valorar perquè la tria de l’animació no és només una decisió estètica. Quins conceptes plasma la directora de manera suggeridora? Amb quins símbols?

 La presentació del personatge protagonista planteja dificultats a l’hora de vestir i una relació complexa amb certes peces de roba, aquelles associades a la feminitat. A partir de l’anàlisi de la notícia Profesores de un colegio de Lepe, en Huelva, usan falda y se pintan las uñas en apoyo a una alumna trans, organitzar una campanya pel centre educatiu per trencar amb els estereotips de gènere, especialment els que remeten a l’aspecte físic, però també podeu pensar en la senyalètica dels wc, si el pati fomenta un espai just en la repartició d’espais o qualsevol aspecte que detecteu del vostres entorn.

 Internet i les xarxes socials resulten un element fonamental pel protagonista de la història en un moment de soledat i confusió, on parla de blogs. Us heu trobat mai en alguna situació similar, on sigui una finestra de coneixement tan reveladora com per ell? Quins altres recursos podria haver fet servir? Quins canals de Youtube, TikTok o Instagram creieu que poden ser bons referents per a la comunitat trans, bisexual, gai, lèsbica o no-binària? Organizar-se per grups i projectar a l’aula alguna de les peces que per a vosaltres contribueixen a la sensibilització i al trencament de prejudicis LGTBI.