Project Description

Berak baleki

Aitor Gametxo, Espanya, 2021

Recomanada per a cicles formatius

En Martín omple d’il·lusió diàriament el plató on treballa. En la seva vida personal, en canvi, sent un gran buit. Entre la feina i la paternitat, viu la seva sexualitat en secret mentre somia a viure altres possibilitats de família.

En Martín omple d’il·lusió diàriament el plató on treballa. En la seva vida personal, en canvi, sent un gran buit. Entre la feina i la paternitat, viu la seva sexualitat en secret mentre somia a viure altres possibilitats de família.

Què treballem?

Fer visible la sortida de l’armari en els pares o mares d’un/a jove/a

Donar a conèixer nous models familiars més enllà de la família tradicional

Identificar els conflictes que emergeixen de la confrontació entre els desitjos sexuals i les expectatives socials

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

Al director li interessava plasmar la figura del pare i de la paternitat, i el fet poc habitual que siguin les persones adultes qui surtin de l’armari, i no les criatures o adolescents, com solem trobar en força produccions cinematogràfiques. Intentar pensar altres exemples de pel·lícules o sèries que, en aquest sentit, se sumin a Berak baleki. En el cas del film, el pare i el fill mai arriben a tenir una conversa sobre la sortida de l’armari del pare, però sí que hi ha una escena de força càrrega emotiva que marca un posicionament. A quins reptes s’enfronta una persona adulta, a l’hora de fer un pas així en el sí de la família o a l’àmbit laboral? I una persona adolescent o infant? Amb quines xarxes de suport podrien comptar, uns i altres?

La quotidianitat del curt es repeteix en diverses escenes, de les més habituals, les que tenen lloc dins del cotxe, en trajectes on van el pare i el fill. Dividir-se en grups i conversar què us han evocat a vosaltres i què permeten al protagonista aquestes escenes. Per al director, significaven un lloc que obliga a estar als personatges junts, amb silencis, a prop, però amb certa distància, on la música pot jugar un espai de distensió i d’apropament entre tots dos, i alhora els fa compartir un temps. En resum, l’espai del cotxe com un espai de connexió. Valorar des de l’experiència personal, encara en grups, el potencial emocional dels trajectes amb transport amb els familiars propers i quins exemples de conversa permeten.

El curt arrenca amb una escena de cruising, una pràctica que ofereix espais d’accés a la sexualitat i el desig als homes. Són espais on la gestió de les emocions és molt concentrada, perquè requereix acceptar el rebuig allà mateix, i està connotat també dins del propi imaginari masculinitzat. Per al director, connecta amb el cinema com un espai de mirades i incloure’n una escena és tota una reivindicació, perquè històricament els espais de cruising han sigut dels pocs que permetien els encontres sexuals entre homes gais, de reconeixement i pinya, que formalment han estat negats i perseguits. Comentar el judici moral i l’estigma que se’n pugui tenir socialment, i com la seva existència s’ha pogut veure modificada per l’auge de les aplicacions de cites.

Comentar les declaracions del director, Aitor Gametxo, per relacionar-les amb Berak Baleki:
“Intento acostar-me a la cosa desconeguda, a allò que m'és difícil d'entendre o, simplement, a allò que em produeix curiositat a través del procés de creació d'una pel·lícula. En aquest procés intento generar connexions entre contingut i forma, investigació i creació o ficció i no-ficció. De totes aquestes combinacions possibles sorgeixen pel·lícules que aborden temes i conceptes concrets com ara la identitat, el llenguatge, el joc o el desig, entre d'altres.”
Com es veu la connexió entre contingut i forma, al curt, especialment si prenem la feina de Martín, creador d’imatges, i per tant de possibilitats? Connectar-ho amb el darrer pla al cotxe, del retrovisor, on es tanca el curt: què heu interpretat que significa aquesta última escena? Ha existit, per a vosaltres, l’amant jove del pare, o era només una fantasia?