Project Description

Billy Elliot

Stephen Daldry, Regne Unit, 2000

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

Durham, nord d’Anglaterra, durant la vaga minera de 1984. En Billy Elliot és un nen d’onze anys que viu amb el seu pare, un miner vidu, el seu germà i la seva àvia. Un dia a la setmana, juntament amb els seus companys d’escola, assisteix a classes de boxa en un vell gimnàs on també s’imparteixen classes de dansa per a les noies de la comunitat. En Billy se sent cada cop més atret pel ball i la professora de ballet, la senyora Wilkinson, aprecia de seguida el seu talent. Contra la voluntat del seu pare i del seu germà, que creuen que el ball és una cosa de nenes, decideix preparar en Billy per a l’examen d’ingrés de l’acadèmia de dansa més prestigiosa d’Anglaterra, l’Escola Reial de Ballet de Londres.

Durham, nord d’Anglaterra, durant la vaga minera de 1984. En Billy Elliot és un nen d’onze anys que viu amb el seu pare, un miner vidu, el seu germà i la seva àvia. Un dia a la setmana, juntament amb els seus companys d’escola, assisteix a classes de boxa en un vell gimnàs on també s’imparteixen classes de dansa per a les noies de la comunitat. En Billy se sent cada cop més atret pel ball i la professora de ballet, la senyora Wilkinson, aprecia de seguida el seu talent. Contra la voluntat del seu pare i del seu germà, que creuen que el ball és una cosa de nenes, decideix preparar en Billy per a l’examen d’ingrés de l’acadèmia de dansa més prestigiosa d’Anglaterra, l’Escola Reial de Ballet de Londres.

Què treballem?

Identificar els mandats de gènere i la seva representació als mitjans audiovisuals.

Donar a conèixer representacions diverses dels i les esportistes.

Posar en valor la posada en escena de la classe obrera.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

En aquesta pel·lícula, en Billy s’ha d’enfrontar al prejudici que el ballet és un esport femení. Parlar amb els avis o àvies (o alguna persona de més edat que els alumnes) sobre quines activitats i tasques feien quan eren petits, quines haurien volgut fer i si alguna vegada s’havien privat de fer alguna cosa perquè els seus pares o mestres els havien dit que no era per a nens o per a nenes. Comparar aquestes experiències amb l’actualitat: quin paper tenien els nens i les nenes a casa o a l’escola en el passat? Ha canviat la situació? Creieu que aquests estereotips s’estan superant? De quina manera es podría fomentar aquest canvi?

De la mateixa manera, sovint s’associen maneres de ser i valors a la feminitat i la masculinitat. Pensar personatges de ficció dels llibres, pel·lícules, sèries, còmics, contes, etc. coneguts i descriure’ls a partir d’una llista d’adjectius. Hi ha diferència entre els adjectius associats a personatges femenins i masculins? Podem trobar algun personatge que encaixi amb els adjectius que predominen en la representació de l’altre gènere?

Alhora, en Billy es troba un segon obstacle: el ballet és una activitat associada a les classes altes, mentre que ell viu en un barri obrer de la perifèria. Observar de quina manera es representa aquesta diferència de classes comparant els diferents escenaris i il·luminacions de la pel·lícula, així com la diferència entre els enquadraments de les escenes protagonitzades pels obrers i aquelles en què Billy balla. Quines sensacions provoquen cadascun d’aquests espais i enquadraments? Què creieu que la direcció volia suggerir amb aquests contrastos?