Project Description

Call me by your name

Arantxa Echevarría, Espanya, 2018

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

L’Elio Perlman, un noi de 17 anys, passa els dies d’estiu amb la seva família al nord d’Itàlia en una casa del segle XVII. El jove passa el temps escoltant música i coquetejant amb la seva amiga Marzia. Un dia apareix l’Oliver, un noi de 24 anys, que està treballant amb el seu doctorat i arriba com a intern en pràctiques per a ajudar al pare de l’Elio, una eminència en l’àmbit de la cultura grecoromana.

L’Elio Perlman, un noi de 17 anys, passa els dies d’estiu amb la seva família al nord d’Itàlia en una casa del segle XVII. El jove passa el temps escoltant música i coquetejant amb la seva amiga Marzia. Un dia apareix l’Oliver, un noi de 24 anys, que està treballant amb el seu doctorat i arriba com a intern en pràctiques per a ajudar al pare de l’Elio, una eminència en l’àmbit de la cultura grecoromana.

Què treballem?

Posar en valor la representació positiva de les relacions homosexuals als mitjans de comunicació.

Reflexionar sobre la construcció de personatges més enllà dels estereotips.

Visibilitzar la importància de la llibertat afectiva i sexual i la influència de la pressió de l'entorn social i familiar.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

La pel·lícula fuig d’un clixé narratiu habitual en les escenes d’amors homosexuals, que és el dramatisme del càstig, les violències o la no acceptació dels sentiments i dels desitjos per part d’algun personatge. Què significa pel col·lectiu LGBTI la representació de vivències afectives i sexuals lliures i sense repressions? Quines altres trames positives heu vist en sèries o pel·lícules que normalitzin la condició dels seus membres? Comentar el paper dels mitjans de comunicació (cinema, publicitat, plataformes digitals, premsa) en la transformació cap a una societat més inclusiva.

Una de les escenes més destacades té lloc a la plaça del poble que Oliver i Elio rodegen per acabar conversant sobre l’amor i el desig. A partir d’aquesta conversa on cadascú fa la volta per una banda diferent de l’escultura central, contrastar els seus posicionaments. Viuen l’enamorament de la mateixa manera? Per què creieu que Oliver menciona que no vol parlar de l’amor? Què hi pot tenir a veure la seva vida als Estats Units? Identificar l’element que provoca un canvi en la seva actitud.

La diferència d’edat dels dos protagonistes no fomenta rols de poder desigual entre ells, sovint representats en relacions romàntiques com veiem a Crepúsculo (2008) o Perdona si te llamo amor (2014). Considerant que es tracta d’una pel·lícula sobre el descobriment de la sexualitat, de quina manera el guió i la construcció dels dos protagonistes reflecteix l’admiració i el desig de manera equitativa? Portant-ho al present, fer un llistat dels mites, les expectatives i els prejudicis al voltant de la primera experiència sexual.

Els personatges de Marcia, l’amiga de Marcia que s’embolica amb Oliver i la mare d’Elio semblen estar desconnectats de les realitats dels protagonistes, al contrari del pare. Valorar la conversa que té amb Elio a les acaballes del film: Quina és el seu posicionament vers la història d’amor del seu fill? Per què creieu que enveja a Elio? Valorar de quina manera l’actitud de l’entorn proper (família, amistats) pot repercutir en la vivència de l’homosexualitat o la bisexualitat. Ha canviat l’acceptació des dels anys 80, quan té lloc l’argument de la pel·lícula, fins avui?

La història d’amor succeeix un estiu, com a metàfora de vida, felicitat i llum, i acaba a l’hivern, període relacionat amb el tancament i la introspecció. Identificar de quins altres objectes, temes o motius estètics de la posada en escena se serveix la pel·lícula per encarnar el desig entre Elio i Oliver.