Project Description

El amor Amargo de Chavela

Rafael Amargo, Espanya, 2013

Sol·licitar més informació

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

Rafael Amargo és un artista de 35 anys que sent un abandonament de la seva inspiració, de manera que necessita buscar-la per recuperar la màgia de l’art. Per això iniciarà un viatge que el portarà a les fonts de la seva inspiració: creuarà mars, muntanyes i camins fins a arribar al refugi de la veritable protagonista amb l’objectiu d’entregar-li una carta de Federico García Lorca, amic i referent.

Rafael Amargo és un artista de 35 anys que sent un abandonament de la seva inspiració, de manera que necessita buscar-la per recuperar la màgia de l’art. Per això iniciarà un viatge que el portarà a les fonts de la seva inspiració: creuarà mars, muntanyes i camins fins a arribar al refugi de la veritable protagonista amb l’objectiu d’entregar-li una carta de Federico García Lorca, amic i referent.

Què treballem?

Donar a conèixer la trajectòria de l'artista Chavela Vargas com a referent del col·lectiu LGTBI

Reflexionar sobre la importància de l'art i la música en la creació d'imaginaris

Identificar els estereotips i normes socials que la visibilitat de Chavela Vargas com a lesbiana posa en qüestió

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

El documental segueix els passos de Rafael Amargo, el documentalista, per arribar a la figura de la cantant Chavela Vargas. Es tracta d’un recurs habitual en el cinema de no ficció que permet conèixer les motivacions del creador per dedicar-se a fer la pel·lícula. Quines són les d’Amargo? Quina informació descobrim de Chavela en aquest camí previ al seu encontre?

Aprofundir en el vincle entre Chavela Vargas i el poeta Federico García Lorca. Per què tots dos artistes es consideren icones pel col·lectiu LGBTI? Què creieu que signifiquen les paraules d’ella quan afirma que Lorca l’havia acompanyat sovint en la seva enorme soledat?

La cançó amb la tornada Ponme la mano aquí, Macorina és un dels primers temes eròtics que una dona dedicava a una altra, motiu pel qual la prohibiren a Espanya durant la dictadura. Investigar sobre la posició del règim respecte a les persones LGBTI. Quin és l’enfocament que donen Rafael i Chavela al fet de ser un amor entre dones? Buscar altres cançons que visibilitzin l’homoerotisme des d’una perspectiva positiva. A partir de la recerca, debatre sobre les possibilitats de l’art i la música pel col·lectiu LGBTI en termes de normalització i una construcció més lliure de la identitat pròpia.

Chavela, que va declarar-se lesbiana en una roda de premsa l’any 2000, afirma: «la gente tiene vergüenza de ser lo que es, y les molesta que los demás nos mostremos con sinceridad». Analitzar la lletra de la seva cançó Vámonos per identificar com confronta l’heteronorma i els estereotips de gènere en ser cantada per una lesbiana. Fer una llistat d’altres figures públiques LGBTI coneixeu, i assenyaleu com contribueix la seva visibilitat a una societat més diversa i inclusiva.

En un dels últims concerts a la Ciutat de Mèxic, Chavela, convertida en una de les veus més importants del país, va acomiadar-se del públic dient que els deixava la llibertat amb què havia viscut la seva vida, que era el més apreciat de l’ésser humà. Com es plasma aquesta llibertat al documental? Per tractar el concepte de llibertat es pot ampliar la recerca a l’estil de vida de l’artista mexicana Frida Khalo, amb qui Chavela mantingué una relació i una amistat.