Project Description
En 80 días
José Mari Goenaga, Jon Garaño. Espanya, 2010
- 105'
- Euskera
- Castellà
Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius
Axun i Maite, una mestressa de casa i una professora de música recentment jubilada, es retroben casualment després d’unes quantes dècades d’haver perdut el contacte. A la vida, cadascuna ha seguit un camí diferent però mantenen la complicitat de quan eren nenes i reprenen el vincle amistós. Amb el pas dels dies, la relació evolucionarà transformant la vida d’Axun com mai hauria sospitat.
Axun i Maite, una mestressa de casa i una professora de música recentment jubilada, es retroben casualment després d’unes quantes dècades d’haver perdut el contacte. A la vida, cadascuna ha seguit un camí diferent però mantenen la complicitat de quan eren nenes i reprenen el vincle amistós. Amb el pas dels dies, la relació evolucionarà transformant la vida d’Axun com mai hauria sospitat.
Què treballem?
Visibilitzar els canvis d'orientació sexual i/o de gènere en les persones grans
Reflexionar sobre els estereotips i prejudicis que fomenten la invisibilitat social de les experiències lèsbiques
Identificar els falsos mites que s’associen a la sexualitat i a l’amor romàntic
Tràiler
GUIA DE DINAMITZACIÓ
Maite desperta en Axun els sentiments de la història innocent que van compartir d’adolescents, però també li ofereix una perspectiva vital nova i estimulant. Assenyalar el que admiren l’una de l’altra i que deriva en un enamorament. Comentar com presenta la pel·lícula la confusió i els conflictes derivats, si n’hi ha, en un personatge i l’altre.
Entrevistar els vostres avis o àvies sobre la possibilitat que algú de la seva generació es pugui replantejar l’orientació sexual o de gènere de gran. Per què creieu que tenien menys llibertats que ara, si s’ho haguessin plantejat de joves? Dur a terme una tasca d’investigació sobre el context de l’època: per una banda, el model familiar promogut pel franquisme (valors, tipus de rols assignats a homes a dones, la vivència de la sexualitat) i per l’altra, la situació de la comunitat LGBTI.
Un dels aspectes que explora la pel·lícula és la claustrofòbia que pot arribar a generar un entorn rural tancat de mires, evidenciat quan el personatge d’Axun reprèn el vincle amb Maite. Identificar les escenes que ho assenyalen. Com varia l’actitud d’Axun al respecte amb l’evolució de la seva nova relació? Reflexionar sobre la vivència de sortir de l’armari en una ciutat i un entorn rural o una localitat petita. Debatre què pot afavorir un espai o altre en termes de seguretat, discreció, xarxa de suport, anonimat, prejudicis socials o discriminacions.
Juan Mari, el marit d’Axun, té el convenciment que la seva dona li és infidel amb un altre home. Elaborar un llistat de prejudicis que sustenten la seva creença. Per a aquest personatge, què és el que s’exposa a perdre si és deixat per un altre home? Utilitzar el simbolisme de l’escena de la maqueta i el pot de pintura per argumentar-ho. Quina estratègia utilitza per a què el seu matrimoni no acabi?
La idea que la vida amorosa i sexual acaba a una certa edat està molt estesa en la nostra societat. A partir del posicionament vital del personatge de Maite, identificar els falsos mites que s’associen a la sexualitat i a l’amor romàntic. Si hi ha interès en explorar a fons aquesta temàtica, visionar el documental Rebel Menopause (Adèle Tulli, 2013).