Project Description

En la azotea

Damià Serra Cauchetiez, Espanya, 2015

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

A l’estiu, l’Adrià i els seus amics pugen al terrat totes les tardes per veure una noia prenent el sol nua. Una tarda s’adonaran que un d’ells no està interessat en la noia, sinó en un veí que es dutxa despullat al terrat del costat.

A l’estiu, l’Adrià i els seus amics pugen al terrat totes les tardes per veure una noia prenent el sol nua. Una tarda s’adonaran que un d’ells no està interessat en la noia, sinó en un veí que es dutxa despullat al terrat del costat.

Què treballem?

Donar a conèixer representacions audiovisuals sobre el despertar sexual en l'adolescència.

Identificar la importància de la pressió del grup en la configuració de la identitat sexual pròpia.

Apropar-se als elements narratius bàsics del llenguatge cinematogràfic.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

La pel·lícula neix de la voluntat del director d’explorar certes accions que, diu, esdevenen rituals físics de pas de la infantesa a l’edat adulta, que tenen la funció de demostrar la virilitat dels nens. Al curt En la azotea, la virilitat té una connotació doble, que combina l’acció d’arriscar la vida pujant al lloc més elevat del terrat i reafirmar el desig heterosexual. Quines qualitats podem associar a aquests dos fets, inseparables dels mandats de gènere de la masculinitat hegemònica? Per què podem parlar de masclisme en aquest curt? Reflexionar sobre altres accions que puguin encaixar en aquests rituals (per exemple, aguantar uns minuts sota l’aigua, realitzar petits furts, saltar, etc.) i contrastar-ho amb les emocions i les qualitats que s’associen a la feminitat, especialment en el pas de la infància a l’adolescència.

El curt En la azotea està centrat en la mirada adolescent sobre la vivència del desig sexual o de la sexualitat i amb un personatge que surt de la norma, pot contribuir a un segment de l’audiència establir un procés de reconeixement o autoidentificació.
Reflexionar sobre les emocions i els sentiments d’aquest personatge amb relació a aquesta norma, l’heterosexualitat dins del grup d’amics, i com viu la seva homosexualitat abans de revelar-la: com creieu que se sent el protagonista? Quins elements li impedeixen compartir amb tranquil·litat el seu desig homosexual?

Pel que fa a l’amic del grup que sembla el líder: com reacciona davant la revelació del protagonista quan s’assabenta que és gai? Assenyalar els motius que considereu que el fan actuar de manera tan violenta i què posa en crisi, segons aquest personatge, la sortida de l’armari del seu amic.

En una entrevista a la publicació Fotogramas, el director del curt, Damià Serra, afirmava que volia parlar del grup com quelcom negatiu, que anul·la la pròpia identitat de l’individu, especialment en una edat com la dels protagonistes, on ser part d’un grup ho és tot i la identitat personal encara no està del tot desenvolupada. Que cadascú reflexioni i analitzi el que li aporta o li ha aportat formar part d’un grup en l’edat dels protagonistes, i també en clau negativa, tal com ho ha destacat el director, és a dir: quins elements han afectat negativament el desenvolupament individual de la personalitat, si és que s’ha donat el cas.

Un dels moments de tensió més accentuada del curtmetratge té lloc al terrat de l’edifici on el grup d’amics puja per espiar la veïna. Analitzar la construcció del dramatisme de l’escena de la terrassa a partir de l’anàlisi i la identificació dels elements del llenguatge audiovisual, com el tipus de plans, la banda sonora, els enquadraments i la posada en escena.