Project Description
Gabi dels 8 als 13 anys
Engeli Broberg, Suècia, 2021
75'
Suec
Català i Castellà
Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius
Gabi tan sols vol ser Gabi. Un desig que sembla senzill, però que no ho és. Gabi se sent diferent. Tot i que en els seus vuit anys de vida, dir les coses clares no li ha suposat mai cap problema. Però quan la família es trasllada a un poble petit i arriba a la pubertat, les coses comencen a canviar. Veiem el creixement de Gabi en pantalla al llarg de cinc anys, posant en dubte les idees preconcebudes sobre el gènere, la norma i el dret a ser qui vulgui ser.
Gabi tan sols vol ser Gabi. Un desig que sembla senzill, però que no ho és. Gabi se sent diferent. Tot i que en els seus vuit anys de vida, dir les coses clares no li ha suposat mai cap problema. Però quan la família es trasllada a un poble petit i arriba a la pubertat, les coses comencen a canviar. Veiem el creixement de Gabi en pantalla al llarg de cinc anys, posant en dubte les idees preconcebudes sobre el gènere, la norma i el dret a ser qui vulgui ser.
Què treballem?
Difondre pel·lícules sobre infàncies no binàries
Valorar un tractament cinematogràfic respectuós amb els processos de descobriment
Fer visible la importància del suport d’un entorn afectiu obert als canvis
Tràiler
GUIA DE DINAMITZACIÓ
La pel·lícula comença amb la lectura en off de la carta que Gabi escriu al seu jo del futur: "no deixis mai de jugar a futbol; deixa de preocupar-te pel que pensin els altres de tu; continua tenint el valor de ser el que ets, encara que no siguis com tothom". Reflexionar sobre aquest últim consell: en què se sent diferent Gabi a la resta d'infants i adolescents del seu entorn? Com decideix representar la directora del film aquestes diferències? Què ens hi ensenya sobre els seus desitjos, necessitats i projeccions?
Engeli Broberg construeix un retrat complex de Gabi, entrecreuant la seva disconformitat amb les normes binàries de gènere amb altres conflictes que també són vertebradors de la seva identitat: l'absència del pare biològic, el desplaçament a una altra ciutat, la separació amb el seu millor amic. Debatre sobre les diferents experiències que poden presents al llarg del procés de créixer vinculades a canvis en el cos, rols de gènere, migracions, relacions familiars, etc. i que poden marcar allò que es projecta ser.
Com és l'entorn afectiu de Gabi? Quina importància té el suport familiar i les relacions d'amistat en el seu creixement? Valorar com evolucionen els personatges que l'acompanyen, la mare i el padrastre, però també el seu amic Henry.
Quina és la relació de Gabi amb el món adult? Com canvien els personatges adults per acompanyar els desitjos i necessitats de Gabi? Per exemple, els canvis de la mare es visibilitzen en els regals d'aniversari i en la tallada de cabells. Aquests personatges i les seves emocions es construeixen en la pel·lícula des del lloc de personatges secundaris i mai com a protagonistes.
La relació d'amistat amb Henry també canvia, fruit de la seva separació i de la possibilitat de tenir d'altres relacions i accedir a diferents mons. Quan es tornen a trobar a Estocolm, quina és l'actitud d'Henry cap als dubtes de Gabi? Qui li ofereix com a amic? Un espai d'escolta, de confiança, de força obertura, de compartir experiències d'altres amistats o d'altres persones conegudes que puguin ser referents o inspiradores per a Gabi.
Quina és la relació de Gabi amb la directora i amb la càmera? La proposta de la directora és transformar la càmera en una mena d’amic i Gabi acull la presència de la càmera com a espai de confidència i d’acompanyament. La directora busca crear un ambient de calma i confort per a Gabi, des d’un lloc respectuós, sense explotar el dolor ni el patiment. Entendre que acompanyar és escoltar i no imposar.
Com és el final de la pel·lícula? Quina relació té aquest final amb la forma d'entendre la identitat no binària de l'infant? Gabi està en un procés que no conclou, que potser no s'acaba mai i que no té per què traduir-se en una transició de gènere. Aquesta comprensió del seu procés com a persona no binària és una aportació necessària a les narratives cinematogràfiques i a l'educació i divulgació en general. Gabi travessarà diferents moments, en què pot ser elli, ella o ell. I això és important que es respecti i es pugui entendre com una forma de viure el propi cos.