Project Description

Girl

Dukas Dhont, Bèlgica, 2018

Recomanada per a 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

La pel·lícula pren el viatge de Lara, una adolescent trans que inicia els passos cap a la professionalització del ballet enmig del procés de transició. Amb el suport del seu pare, s’hi llança decididament però a mesura que avança la trama, acompanyem al personatge en totes les dificultats amb les que topa.

La pel·lícula pren el viatge de Lara, una adolescent trans que inicia els passos cap a la professionalització del ballet enmig del procés de transició. Amb el suport del seu pare, s’hi llança decididament però a mesura que avança la trama, acompanyem al personatge en totes les dificultats amb les que topa.

Què treballem?

Visibilitzar diferents experiències de trànsits de gènere en l'adolescència

Posar en valor la importància de l'entorn familiar i afectiu

Identificar violències transfòbes

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

 Transitar pot tenir a veure amb voler viure socialment en l’altre gènere; voler modificar la documentació amb el nom d’ús social i voler modificar el cos. No sempre es donen tots tres elements ni cal que es donin per identificar-se com a persona trans, el que és prioritari és tenir la informació, el suport i escollir un camí propi. Comentar el camí que pren Lara. Quina és l’actitud del seu entorn familiar? Com mostra el suport i l’amor incondicional el seu pare? Comentar de quina manera evoluciona la seva relació en el transcurs de la pel·lícula, si és que ho fa.

 Tot i l’aparent acceptació social a l’acadèmia de ballet, Lara viu dos moments de violència trànsfoba, aquella per la qual es discrimina per la condició de trans. Tenen lloc a la festa de pijames, un per part de la mare, més subtil però igualment discriminatori, i l’altre per part d’una companya. Detectar-los per identificar els sentiments de Lara: com la fan sentir aquestes situacions? Per què opta per no compartir-ho amb el seu pare? Com seria un tracte respectuós cap a Lara a la festa de pijames?

 La pel·lícula fa un retrat minuciós de l’entorn sociosanitari en el procés de transició. Més enllà del seguiment hormonal i les pautes cap a l’operació, mostra repetidament el pes que té la figura del psicòleg. Per què creieu que és important l’acompanyament que pot proporcionar? Com és el tracte entre psicòleg i pacient a la pel·lícula? En algun moment l’anima a desenvolupar el seu desig o interès sexual en lloc d’esperar a tenir el cos que ella desitja. Quins arguments li dona?

 A Catalunya, el seguiment psicològic, el tractament hormonal i algunes cirurgies estan cobertes pel sistema sanitari públic. Així i tot, la despatologització de les persones trans és a dia d’avui una de les lluites del col·lectiu. Analitzar el decàleg de la plataforma Trans*forma la salut. Plataforma per a un nou model de salut trans* per identificar les demandes respecte a l’atenció sociosanitària al nostre país. Valorar els motius pels quals inclouen una petició als mitjans de comunicació. Reflexionar sobre les nostres idees preconcebudes o els prejudicis sobre les persones trans. De quina manera es pot contribuir, en el nostre dia a dia, a desestigmatitzar el col·lectiu?