Project Description

Grandma

Paul Weitz. Estats Units, 2015

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

Quan l’adolescent Sage recorre a l’ajuda de la seva àvia Elle perquè necessita diners per avortar, ella no s’ho pensa dues vegades i emprenen un viatge per aconseguir-los. Road-movie a través de diferents persones rellevants en la vida d’Elle que serveix d’excusa per aprofundir en el passat del personatge irreverent de l’àvia. Lesbiana, acadèmica, poeta i activista feminista, suposa un retrat sensible i amb sentit de l’humor d’una vellesa poc representada.

Quan l’adolescent Sage recorre a l’ajuda de la seva àvia Elle perquè necessita diners per avortar, ella no s’ho pensa dues vegades i emprenen un viatge per aconseguir-los. Road-movie a través de diferents persones rellevants en la vida d’Elle que serveix d’excusa per aprofundir en el passat del personatge irreverent de l’àvia. Lesbiana, acadèmica, poeta i activista feminista, suposa un retrat sensible i amb sentit de l’humor d’una vellesa poc representada.

Què treballem?

Visibilitzar la construcció de personatges més enllà de l'heterosexualitat normativa.

Posar en valor el potencial de les relacions intergeneracionals entre dones.

Donar a conèixer el feminisme i la contracultura als anys seixanta a Estats-Units.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

La pel·lícula comença amb una cita de la poeta nord-americana Eileen Myles i el seu nom es torna a mencionar en alguna altra escena. Analitzar “Un poema americano”, aparegut al poemari Not me (1991), per veure quina relació té amb el personatge d’Elle Reid a Grandma. Quines discriminacions sanitàries denuncia el poema i quines la pel·lícula? Un cop realitzat el visionat, a què creieu que remet la cita d’apertura?

Quan Sage li pregunta a la seva àvia perquè va estar casada uns mesos amb un home si es considerava lesbiana, Elle respon: «Sempre m’han agradat les dones, era jo la que no m’agradava». L’acceptació de la identitat homosexual és sovint un procés que requereix temps i canvis. De trobar-vos en la situació d’Elle de no agradar-se, comentar com us sentiríeu. Com poden influir la negació i l’autoengany en aquest context en l’autoestima, la realització personal o la felicitat?

Amb els models relacionals d’Elle, la pel·lícula desarticula el discurs de l’heterosexualitat com a única forma de vincle possible, tan eròtic com en la cura de les filles i els fills. Comentar les escenes que ho evidencien i què suposa mostrar una vivència normalitzada del desig i la maternitat lèsbica.

Elle pretén que unes primeres edicions que té de La mística de la feminitat, de Betty Friedman i La plenitud de la vida, de Simone de Beauvoir, sufraguin el cost de l’avortament de Sage. Resumir les aportacions principals dels títols, les autores i el context de publicació en plena segona onada del feminisme. Quina informació aporten sobre la construcció del personatge protagonista i els seus ideals? Com pot entendre’s el desconeixement que en té la neta?

La relació d’Elle amb alguns personatges del seu passat deixa entreveure l’herència del moviment contracultural i hippy nord-americà dels anys 60. Indagueu en l’impacte que tingué per la generació de joves que ho va viure, tant en termes socials, polítics com d’alliberament sexual.