Project Description
Hacia una primavera rosa
Mario de la Torre, Espanya, 2014
20'
Anglès, Francès
Castellà
Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius
Sèrie documental que se centra en els problemes als quals s’enfronta la comunitat LGTBI en diferents llocs del món. Hacia una primavera rosa és el primer capítol i se situa a Tunísia.
Sèrie documental que se centra en els problemes als quals s’enfronta la comunitat LGTBI en diferents llocs del món. Hacia una primavera rosa és el primer capítol i se situa a Tunísia.
Què treballem?
Relacionar les possibilitats de visibilitat LGTBI amb els contextos polítics
Donar a conèixer identitats sexuals dissidents en països àrabs
Posar en valor la importància de les xarxes de suport
Tràiler
GUIA DE DINAMITZACIÓ
Hacia una primavera rosa intercala imatges d’arxiu, filmacions de carrers i entrevistes. En el primer testimoni, la persona entrevistada explica que ha posat una condició per a participar en el documental: ser filmada amb descripció. Tenint en compte aquesta demanda, com és que els directors han decidit filmar-la? Imaginar altres estratègies possibles de filmació que es podrien fer servir per ocultar la identitat de qui parla.
Les persones entrevistades volen ser filmades des de l’anonimat com a forma de protecció. Un dels personatges parla de la por i de les conseqüències legals, socials, físiques i emocionals que pot patir una persona homosexual a Tunísia i diu que aquestes són el motiu pel qual moltes persones LGTBI migren i demanen refugi polític en altres països. Identificar les conseqüències que assenyala i que ens apropen a la visió de la societat tunicina vers l’homosexualitat.
Un dels personatges explica que mai li ha dit a la seva família que és homosexual. Argumenta que no ho ha fet perquè la seva opció sexual és quelcom íntim i que no cal explicar-ho. En canvi, un altre personatge diu que no explicar-ho l’obliga a anar amb una màscara posada –No sóc jo, em sento com si fos una altra persona–. Un tercer personatge diu que ell ho ha explicat als seus amics. Què en penseu dels diferents posicionaments? Quins beneficis i dificultats creieu que comporta haver de portar una màscara i no poder ensenyar qui ets veritablement?
Un dels homes entrevistats diu que s’ha adonat que li agradaven les persones del mateix gènere que el seu quan tenia 6 anys. Quin creieu que pot ser l’impacte en la personalitat d’algú haver de viure una infància dissident en un entorn hostil a la teva opció sexual i sense cap referent? A quins recursos va poder accedir per sortir de l’aïllament? Quines estratègies creieu que caldria implementar, a l’àmbit educatiu i social, per a oferir recurs a infants amb identitats sexuals i de gènere dissidents?
En el documental es fa referència a un moment històric, associat a una sensació d’alliberament, anomenat Primavera Àrab. Investigar sobre aquest moment a Tunísia: en quin any va tenir lloc? Quin era el context polític? Quins canvis es van reivindicar? Com va ser el final d’aquest moment? Què va passar després, a escala política i social? Quina relació hi ha entre aquest moment històric d’esperança i les lluites per l’alliberament LGTBI?