Project Description

La casquette

Hadi Moussally, França, 2023

  • 3'

  • Francès

  • Espanyol

Recomanada per a ESO, Batxillerat i cicles formatius

Hadi mira fixament la càmera i comença a vestir-se. Mentre es prepara, comparteix les seves reflexions sobre la situació política actual, com es lliga amb les discriminacions que pesen sobre ell, estigmatitzant-lo per gai i àrab. Què fer amb aquest pes?

Hadi mira fixament la càmera i comença a vestir-se. Mentre es prepara, comparteix les seves reflexions sobre la situació política actual, com es lliga amb les discriminacions que pesen sobre ell, estigmatitzant-lo per gai i àrab. Què fer amb aquest pes?

Què treballem?

Reflexionar sobre la complexitat de les identitats contemporànies

Reconèixer els nusos entre racisme i homofòbia

Valorar l’autorepresentació com a forma de trencament d’estereotips.

Peça completa

GUIA DE DINAMITZACIÓ

El director del curt, Hadi Mousally, és un cineasta Libano-francès que intenta plasmar el seu discurs i les seves vivències respecte a una doble estigmatització que rep, diàriament, provinent del fet de ser àrab i homosexual. El títol prové d'una expressió en francès que diu "avoir une casquette" (tenir una responsabilitat) o "avoir la double casquette" (tenir el doble de responsabilitats o rols). Analitzar quins "casquettes" o barrets portem cadascú, així com les persones que ens envolten. Reflexionar sobre què implica portar més d'un barret, tenir aquest doble o triple rol, en relació a les identitats (culturals, sexuals, de gènere…).

El realitzador es debat sobre com equilibrar, com posicionar, aquests dos rols que té: per quin serà menys discriminat, quin prefereix mostrar abans que l'altre... Reflexionar sobre com s'entrellacen aquestes dues opressions en la vida de Hadi, es poden separar en dues vivències diferents? O funcionen com a conjunt a l'hora de rebre discriminació? Presentar el concepte d'interseccionalitat tenint en compte la següent afirmació:"La interseccionalitat planteja que les persones no són divisibles en identitats estanques. Allò que defineix una persona no és separable en bocins. Una persona pot ser, per exemple, negra, pobra, migrant o trans de manera simultània. Això implica pensar que les respostes a les seves necessitats han de tenir en compte aquestes dimensions alhora i no han de ser respostes independents i desconnectades."

Llegir l'entrevista següent per aterrar el concepte i debatre sobre la interrelació entre opressions que s'hi pot veure.

El director busca enfrontar-se als discursos d'odi i alçar la veu contra la intolerància. Des de quin sentiment ho fa? Ell afirma intentar donar un missatge d'esperança, un optimisme o una utopia on les persones discriminades es reapropien de la seva "casquette" amb orgull.
Com es relaciona aquesta esperança amb la representació que fa Mousally de la llum i la foscor en el curtmetratge? Una part d'ell sempre travessa la llum, ocupant així el contrast. Què intenta transmetre amb aquests plans?

Mousally es grava, en el curt, portant a terme una rutina diària i universal: vestir-se. No obstant això, el director afirma que aquest gest, depèn de com el faci, tindrà conseqüències que variaran. La roba que es posi el definiran, en els ulls dels altres i implicarà rebre certs prejudicis. Reflexionar sobre la influència de la vestimenta, el maquillatge, el físic, a l'hora de crear prejudicis sobre una persona. Fer una llista d’accions rutinàries i quotidianes poden influïr en la percepció o la violència que es rep.