Project Description

Lazos Ardientes

Lilly Wachowski & Lana Wachowski, Estats Units, 1996

  • 108'

  • Anglès

  • Castellà

Recomanada per a batxillerat i cicles formatius

Violet és la parella de Cesar, un blanquejador de diners de la màfia. Un dia coneix a Corky, una lladre professional que acaba de sortir de la presó i que s’acaba d’instal·lar a l'apartament del costat. Unides per una atracció mútua, Violet li proposa robar dos milions de dòlars a Cesar.

Violet és la parella de Cesar, un blanquejador de diners de la màfia. Un dia coneix a Corky, una lladre professional que acaba de sortir de la presó i que s’acaba d’instal·lar a l'apartament del costat. Unides per una atracció mútua, Violet li proposa robar dos milions de dòlars a Cesar.

Què treballem?

Apropar-se a la historia del cinema des d’una perspectiva LGTBI.

Revisar els arquetips de feminitat en els imaginaris lèsbics i bissexuals.

Reflexionar sobre les transgressions de gènere en la cultura lésbica.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

“Lazos Ardientes” se situa dins del subgènere cinematogràfic neo-noir en referència al cinema negre, un gènere que s’ha desenvolupat a Hollywood entre les dècades dels 30 i 50’s i que està vinculat al melodrama i al thriller. Investigar quins aspectes formals i estètics conformen aquest gènere. Llistar algunes de les pel·lícules més significatives i, a partir de les seves sinopsis, reflexionar sobre les narratives, personatges i temàtiques que han predominat en aquest gènere, posant especial atenció en la forma de construir les relacions sexuals.

Al llarg de la Història del Cinema s’ha consolidat l’arquetip de feminitat de la femme fatale: dones perilloses, seductores i manipuladores que busquen la seva salvació a através de l’amor d’un home i que gairebé sempre reben un càstig en el desenllaç de la pel·lícula.
Francina Ribes, autora del llibre “Ausencia y Exceso. Lesbianas y bisexuales asesinas en el cine de Hollywood” reflexiona sobre la influència de l’arquetip de femme fatale en la creació de personatges lèsbics o bisexuals vinculats a la violència. Segons l’autora, “Lazos Ardientes” és una de les pel·lícules més representatives d’aquesta connexió entre lesbianisme i violència, i alhora una de les primeres produccions comercials amb imatges explícitament lèsbiques.
Llegir l’article “Sangre en los labios: la guinda del pastel” publicat en la revista Filmtopia en què Francina Ribes analitza les contradiccions presents en la representació de lesbianes i bisexuals assassines. Relacionar les seves reflexions amb la caracterització dels personatges de Violet i Corky.

Violet i Corky són personatges que estan caracteritzats en una relació butch-femme. El personatge de Violet encarna l’imaginari femme que es tradueix en una expressió de gènere hiperfeminitzada i Corky, la butch, que es reconeix per la seva forma de vestir, moure, xerrar, lligar, etc. Analitzar la construcció dels personatges de Violet i Corky a partir de la identificació de les característiques i comportaments tradicionalment associats a les feminitats i a les masculinitats. Com s’expressen aquests atributs en la relació entre els dos personatges? Quines són les transgressions que representen aquests personatges en relació amb les normes de gènere?

Contràriament a moltes de les narratives cinematogràfiques que representen històries lèsbiques, “Lazos ardientes” té un final feliç en el sentit en què les dues protagonistes aconsegueixen el seu objectiu: sobreviure, robar els diners i estar juntes. Debatre sobre la relació entre el final feliç  d’aquesta pel·lícula i els “finals feliços” que acostumem a veure en la majoria de les pel·lícules romàntiques.