Project Description

Mi vida en rosa (Ma vie en rose)

Alain Berliner, Bèlgica, 1997

Visionat en línia

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

En Ludovic té 7 anys i acaba de mudar-se amb els seus pares i els seus tres germans a una nova casa. Durant la festa d’inauguració i de presentació als veïns, en Ludovic sorprèn tothom vestint-se com una nena. A poc a poc, comença a reclamar una necessitat que ningú comprèn: vol ser una nena. A l’escola, al nou barri i, evidentment, a casa seva, en Ludovic trobarà reaccions molt diferents i els esdeveniments obligaran a cadascú a prendre decisions.

En Ludovic té 7 anys i acaba de mudar-se amb els seus pares i els seus tres germans a una nova casa. Durant la festa d’inauguració i de presentació als veïns, en Ludovic sorprèn tothom vestint-se com una nena. A poc a poc, comença a reclamar una necessitat que ningú comprèn: vol ser una nena. A l’escola, al nou barri i, evidentment, a casa seva, en Ludovic trobarà reaccions molt diferents i els esdeveniments obligaran a cadascú a prendre decisions.

Què treballem?

Destacar la importància dels imaginaris socials en la construcció de les identitats

Posar en valor la representació de identitats de gènere transgressores en la infància

Analitzar la construcció de personatges allunyats d'estereotips

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

Ludovic es defineix com un “nen/nena” i vol convertir el seu somni de ser una nena en realitat en un futur proper. Descriure què imagina quan la seva àvia li suggereix tancar els ulls i imaginar la realitat ideal i comparar la seva visió amb la de l’àvia. A què dona importància cada personatge? Què imaginaries en el seu lloc?

En Ludo busca explicacions i solucions al aquest desig: quines? I en el cas dels seus pares, com interpreten la situació? Quina solució proposen?

En Ludo expressa el seu desig de forma oberta i no comprèn per què els altres no l’entenen. Analitzar de quina manera viu Ludo la seva identitat i com aquesta vivència canvia amb les reaccions dels altres personatges. Quins comentaris o accions condicionen la seva visió? De quina manera l’influeixen?

A través dels diferents personatges de la pel·lícula, podem veure diferents reaccions i maneres de conviure amb l’anhel d’en Ludo. Comparar les reaccions dels diferents membres de la família d’en Ludo, en Jerome, el veïnat, els pares i mares de l’escola i els veïns i veïnes que apareixen al final de la pel·lícula. Com evolucionen els posicionaments d’aquests personatges? Per quins motius? Debatre els diferents casos introduint conceptes com: respecte, diferència, transfòbia, homofòbia o assetjament.

Quan la seva mare li explica que «un nen no es casa amb un altre nen», en Ludo té les idees clares: es casarà amb Jerome quan sigui una nena i, per tant, no suposarà un problema. Valorar la resposta d’en Ludovic en base a una recerca sobre la diferència entre l’orientació sexual i la identitat de gènere.

Al llarg de la pel·lícula, podem observar l’atribució d’elements diferenciats a cada gènere: colors, joguines, maneres d’actuar… Identificar els atributs i característiques que conformen els arquetips de la masculinitat i de la feminitat i valorar quines limitacions impliquen al desenvolupament d’una identitat lliure

Un dels elements clau per a la pel·lícula és el vestuari. Considerar si l’ús de certes peces de roba pot ser exclusiu d’un gènere i complementar la reflexió amb referències a vestimentes d’altres èpoques i/o tradicions (túniques, togues, quimonos, kilts…), així com la introducció de tendències unisex en el món de la moda (disseny de faldilles per a homes, estètica garçonne per a les dones o estètica andrògina). Com reaccionaríeu si un company aparegués a classe amb una faldilla? Creieu que tothom ha de tenir la llibertat de vestir com vulgui sense que això suposi ser prejutjat?