Project Description
Orlando: mi biografia política
Paul B. Preciado, França, 2023
98'
Castellà, Francès i altres
Català, Castellà, Gallec
Recomanada per a batxillerat i cicles formatius
En 1928, Virginia Woolf publica Orlando, la primera novel·la en la qual el personatge principal canvia de gènere. Un segle més tard, el filòsof Paul B. Preciado decideix escriure-li una carta a Virgínia Woolf: el seu Orlando ha sortit de la ficció i porta una vida que mai hauria imaginat.
En 1928, Virginia Woolf publica Orlando, la primera novel·la en la qual el personatge principal canvia de gènere. Un segle més tard, el filòsof Paul B. Preciado decideix escriure-li una carta a Virgínia Woolf: el seu Orlando ha sortit de la ficció i porta una vida que mai hauria imaginat.
Què treballem?
Identificar i analitzar el punt de vista cinematogràfic.
Aproximar-se a les reivindicacions trans sobre l’autodeterminació del gènere.
Relacionar les lluites trans i antiracistes.
Tràiler
GUIA DE DINAMITZACIÓ
Orlando, mi biografia política és la primera pel·lícula de Paul B. Preciado, conegut com a filòsof i escriptor. Entre altres textos, és autor de Yo soy el monstruo que os habla. Informe para una acadèmia de psicoanalistes (2020). Relacionar la següent cita del llibre amb la construcció del punt de vista en el film en relació amb la psiquiatria:
Pues bien, es desde esa posición de enfermo mental en la que ustedes me colocan desde donde me dirijo a ustedes, señores académicos, permítanme que les tutee por un segundo, como un simio humano de una nueva era. Yo soy el monstruo que os habla. El monstruo que vosotros mismos habéis construido con vuestro discurso y vuestras prácticas clínicas. Yo soy el monstruo que se levanta del diván y toma la palabra, no como paciente, sino como ciudadano y como vuestro semejante monstruoso. Yo, como cuerpo trans, como cuerpo de género no-binario, al que ni la medicina, ni la ley, ni el psicoanálisis reconocen el derecho a la palabra, ni la posibilidad de producir discurso o una forma de conocimiento sobre sí mismo, he aprendido, como el simio Pedro el Rojo, el lenguaje del patriarcado colonial, he aprendido a hablar su lenguaje, el lenguaje de Freud y de Lacan, y estoy aquí para dirigirme a ustedes.
Quin és el posicionament de les persones protagonistes en la pel·lícula davant les institucions mèdiques? Quina és la proposta política de Paul B. Preciado en relació amb l’autodeterminació dels cossos trans?
La pel·lícula s'inspira en el llibre "Orlando: una biografia" de Virginia Woolf (1928). Fer una ressenya del llibre i debatre sobre la mirada de l'autora al voltant de qüestions com el gènere i les sexualitats. Investigar la biografia de Virginia Woolf per entendre el context de producció del llibre: quins eren els temes transversals a la seva obra? Quines han estat les seves irreverències en relació amb el rol de gènere que tenia assignat com a dona?
En la pel·lícula, el personatge d’Orlando és interpretat per diferents persones. Reflexionar sobre aquesta decisió de Preciado: què ens transmet el retrat coral?
En l’entrevista “Paul B. Preciado: “El relato de la transición de género se quiere despolitizar haciéndolo individual” el director reivindica que hi ha moltes maneres diferents de fer una transició. Quines diversitats trans apareixen en la pel·lícula? Quines experiències, trajectòries, edats, cossos, entorns familiars i afectius, cultures i procedències, hi són representades?
En l’escena final de la pel·lícula, l’escriptora Virginia Despentes interpreta a una jutge que otorga una ciutadania planetària i no binària als diferents Orlandos que han aparegut al llarg del film. Com a gest simbòlic els hi entrega un passaport a cadascú/na/i. És una escena d’alegria i de celebració de l’abolició del sistema patriarcal i colonial. Reflexionar sobre el significat d’aquesta seqüència en relació amb les lluites antiracistes que reivindiquen que cap persona és il·legal.
FILMS RELACIONATS
- Pero que todos sepan que no he muerto2020-12-30T12:41:27+02:00
Pero que todos sepan que no he muerto