Project Description
Out
Denis Parrot, França, 2018
65'
Varis
Català i Castellà
Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius
Diferents xarxes socials com YouTube, WhatsApp o Skype es converteixen en còmplices necessaris de diferents sortides de l’armari, motor i narrativa principal del documental.
Diferents xarxes socials com YouTube, WhatsApp o Skype es converteixen en còmplices necessaris de diferents sortides de l’armari, motor i narrativa principal del documental.
Què treballem?
Posar en valor la vivència de la sortida de l'armari en diferents contextos familiars
Difondre autorrepresentacions d'identitats sexuals i de gènere dissidents en l'adolescència
Reflexionar sobre les discriminacions que pateixen les persones LGTBI
Tràiler
GUIA DE DINAMITZACIÓ
La pel·lícula comença amb un text en pantalla, escrit en primera persona pel director: “Cuando yo era joven, no había internet. Los vídeos que estáis a punto de ver se publicaron en internet entre 2012 y 2018.”
Relacionar aquesta declaració inicial amb els continguts dels vídeos que formen part del documental: quin canvia pot suposar per a les persones LGTBI l’accés a internet? Quines creieu que són les raons per les quals les persones joves filmen aquests vídeos i els publiquen en xarxes? Quina creieu que pot ser la importància d’internet en la cerca de persones referents i d’experiències amb les quals ens podem identificar?
El títol OUT (Fora) fa referència al fet que la majoria dels vídeos són sortides de l’armari en la família. Què vol dir sortir de l’armari? Construir una definició d’aquesta expressió a partir de les següents preguntes:
- En els vídeos, què expliquen els i les joves a les seves famílies?
- Què ens donen a entendre sobre la forma com han estat educats/des, sobre la forma com el seu entorn es veu a les persones homosexuals o trans?
- Quines emocions hi expressen durant la conversa? Por, ràbia, alleugeriment, tranquil·litat, alegria, vergonya, culpa, decepció,... Amb què relacioneu aquestes emocions?
- Quina és la seva motivació per a tenir aquesta conversa amb la seva família? Què esperen que canviï a partir d’aquest moment?
El Matthew de Portland, Estats Units (minut 20) explica com va ser per a ell reconèixer i acceptar la seva identitat sexual. Un procés dur i dolorós que fins i tot li va fer plantejar el suïcidi. En el seu vídeo, fa una descripció de les diferents situacions i emocions que li van provocar malestar. Identificar i llistar aquestes vivències.
Entre altres emocions, el Matthew parla de la por a patir agressions i també en parla de solitud, del fet de sentir-se sol. Manifestar suport cap a les persones en situació de discriminació per raons d’opció sexual és un forma de trencar amb l’aïllament. Organitzar el grup-aula en petits grups. A partir del llistat realitzat anteriorment, cada grup ha de crear una proposta de pancarta per col·locar en el centre educatiu o en el barri o poble. El missatge d’aquesta pancarta té per objectiu contribuir a generar un ambient amable i de benestar cap a les persones que es puguin identificar com a homosexuals, bisexuals o trans.
El portal adolescents.cat de la Generalitat de Catalunya, en la seva publicació “8 tips que t’ajudaran a sortir de l’armari”, proposa una guia de consells a persones que s’identifiquin com a bisexuals, lesbianes, homosexuals o “el que sigui”, a l’hora de revelar la seva identitat sexual o de gènere. Debatre col·lectivament sobre els continguts d’aquesta guia: quins consells creieu que us podrien anar bé o que podríeu fer servir per ajudar un amic o amiga que vulgui sortir de l’armari? Ampliar la guia: quins altres tips hi afegiríeu?