Project Description

Playback

Agustina Comedi, Argentina, 2019

  • 15'

  • Castellà

  • Anglès

Recomanada per a batxillerat i cicles formatius

Lluny de la capital argentina, a Còrdova, el final de la dictadura augura una primavera que durarà molt poc. La Delpi és l'única supervivent d'un grup de travestís i transformistes, que cap a fins dels 80 començaven a morir, l'una després de l'altra, de sida. En una ciutat catòlica i de província, el Grup Kalas va fer dels playbacks i dels vestits improvisats la seva arma i la seva trinxera. Avui les imatges d'un arxiu únic i inèdit són una carta de comiat, un manifest a l'amistat.

Lluny de la capital argentina, a Còrdova, el final de la dictadura augura una primavera que durarà molt poc. La Delpi és l'única supervivent d'un grup de travestís i transformistes, que cap a fins dels 80 començaven a morir, l'una després de l'altra, de sida. En una ciutat catòlica i de província, el Grup Kalas va fer dels playbacks i dels vestits improvisats la seva arma i la seva trinxera. Avui les imatges d'un arxiu únic i inèdit són una carta de comiat, un manifest a l'amistat.

Què treballem?

Reflexionar sobre la reivindicació de la fantasia en les representacions LGTBI.

Investigar sobre el context de la dictadura argentina en relació amb el VIH.

Conèixer la cultura drag queen i el seu potencial transgressiu.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

El curtmetratge comença amb imatges en VHS i la veu en off de una de les tres persones que formaron el Grupo Kalas a finals dels anys 80 a Córdoba, Argentina. Entre el final de la dictadura militar i el començament de l’epidemia del SIDA, tres amigues formen un grup de drag queens. Debatre sobre l’impuls que les motiva a crear un grup tenint en compte el context social i politic. Segons la narrativa en off de la Delpi, una de les protagonistes, quina ha estat la importància de la col·lectivitat i de la creació d’espais propis?

Relacionar el títol – Playback – amb el tractament cinematogràfic de la pel·lícula. Analitzar la relació entre les imatges d’arxiu i la construcció del relat en off interpretat per Delpi, una de les integrants del Grup Kalas. Tot i el registre documental - en què Delpi narra les seves vivències, hi ha un exercici de ficció i de recreació en el curtmetratge. Quines són les maneres en que el curtmetratge proposa un exercici de tornar al viscut per imaginar noves històries, reivindicar la fantasia i inventar altres finals?

En un context de pandèmia de la SIDA, el curtmetratge reivindica la felicitat de les drag queens per afrontar les morts cada vegada més presents en el seu entorn afectiu. Reflexionar sobre aquesta reivindicació de la felicitat – en contrapunt al dolor i al patiment - en una narrativa en què predomina la mort per SIDA de persones estimades. Quina relació pot haver-hi amb conceptes com "resiliència" i "resistència"?

Llegir el capítol Dime con quién andas. Representaciones en torno del VIH/sida (p.9) de l’article El VIH/sida en la prensa escrita argentina de los años 80. Identificar els principals tòpics que es van desenvolupar aleshores en relació amb les persones homosexuals. Relacionar aquests amb la creació de lleis i mesures repressives específiques per a les persones travestis i treballadores sexuals, entre altres.