Project Description

Tengo algo que deciros (Mine vaganti)

Ferzan Ozpetek, Itàlia, 2010

Sol·licitar més informació

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

En Tommaso, el fill petit d’una família italiana tradicional, torna a casa amb la intenció d’explicar que és homosexual i que no vol heretar l’empresa familiar. A causa dels esdeveniments, en Tommaso no s’atreveix a fer el pas i acaba amagant la seva identitat i desitjos.

En Tommaso, el fill petit d’una família italiana tradicional, torna a casa amb la intenció d’explicar que és homosexual i que no vol heretar l’empresa familiar. A causa dels esdeveniments, en Tommaso no s’atreveix a fer el pas i acaba amagant la seva identitat i desitjos.

Què treballem?

Identificar els prejudicis i discriminacions homòfobes en entorns familiars i el seu impacte en les vivències personals

Visibilitzar els tòpics sobre la homosexualitat masculina i les relacions amoroses gays

Posar en valor les experiències de "sortida de l'armari"

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

 Quan l’Antonio, el germà d’en Tommaso, explica a la seva família que és gai, cada personatge reacciona de manera diferent. Comparar els posicionaments dels diversos personatges i identificar els estereotips sobre l’homosexualitat que es poden veure en les seves opinions.

En moltes pel·lícules amb personatges homosexuals, la sortida de l’armari i posteriors discrepàncies amb la família o amics és un dels conflictes centrals de la història, mentre que és poc habitual que s’enfrontin als problemes o situacions quotidianes que generalment són protagonitzades per heterosexuals. Proposar reescriptures o versions de les escenes que segueixen el sopar familiar, tot eliminant els prejudicis i punts de vista homòfobs i observar de quina manera afecta a l’interès de la trama. Buscar pel·lícules protagonitzades per homosexuals en què no es problematitzi la seva orientació sexual.

 L’entorn de la família Cantone és bastant conservador i tradicional, de manera que en Vincenzo es preocupa per mantenir les aparences i amagar l’homosexualitat de l’Antonio. Traslladar la situació al context de l’institut o la classe: creieu que algú pot sentir que no és lliure d’expressar-se tal com és? Per quins motius? Descriure de quines maneres es podria afavorir un ambient de respecte a la classe on tothom pogués sentir-se còmode: manera d’argumentar les pròpies opinions, vocabulari utilitzat, actituds i maneres de relacionar-se amb els companys i companyes, superació de prejudicis…

 En aquest context, Tommaso no gosa explicar que ell també és homosexual malgrat voler-ho compartir amb la seva família. Identificar quins motius el frenen i respondre als seus motius amb els arguments pels quals considereu que hauria de fer el pas tal com ell tenia planejat. Per fer-ho, imaginar que sou un dels seus amics o amigues i que, coneixent la situació, li doneu la vostra opinió a través d’un e-mail o missatge.

 L’àvia d’en Tommaso considera que viure segons les expectatives dels altres, amagat i sense fer el que un desitja, no és viure realment. Debatre aquesta opinió tenint en compte la llibertat d’expressió, les pressions socials, la possible voluntat d’encaixar, el que s’entén per autenticitat i felicitat, etc.

 A la pel·lícula apareixen diverses representacions de les persones homosexuals. Comparar la caracterització de l’Antonio i el Tommaso amb la dels amics de Roma. Quins estereotips es poden observar? Algun dels personatges trenca amb aquestes idees preconcebudes?

Alhora, els tòpics sobre l’homosexualitat i les relacions amoroses s’utilitzen com a recursos còmics. En aquest sentit, els estereotips s’utilitzen per simplificar els personatges i, així, generar petits gags. Valorar la necessitat d’utilitzar els tòpics per fer humor i observar quin ús es fa d’aquest recurs en els acudits (coneixem acudits que no parteixin d’estereotips?) o en programes satírics com Polònia (quin tractament es dona a les imitacions? De quina manera es construeixen els personatges i les bromes dels esquetxos?).