Project Description

They

Anahita Ghazvinizadeh, Estats Units, 2017

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

J qüestiona la seva identitat sexual i se sotmet a tractaments hormonals per a endarrerir la pubertat. Després de dos anys de seguiment mèdic i terapèutic, J ha de decidir la seva futura identitat. Quan els seus pares marxen, la seva germana Lauren i el seu company Araz acudeixen per a ocupar-se de J durant un cap de setmana.

J qüestiona la seva identitat sexual i se sotmet a tractaments hormonals per a endarrerir la pubertat. Després de dos anys de seguiment mèdic i terapèutic, J ha de decidir la seva futura identitat. Quan els seus pares marxen, la seva germana Lauren i el seu company Araz acudeixen per a ocupar-se de J durant un cap de setmana.

Què treballem?

Fer visibles els processos emocionals que acompanyen les transicions en l’adolescència.

Posar en valor la importància de la família i de xarxes de suport en els trànsits de gènere.

Apropar-se als elements narratius bàsics del llenguatge cinematogràfic.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

“They” comença amb la citació d’un poema que es repeteix en diferents moments de la pel·lícula i que, en l’escena final, ens assabentem que J el recitarà en una presentació a l’escola. El fragment citat forma part d’un poema d’Elizabeth Bishop (1911-1979), una poeta lesbiana originària dels Estats Units.

“Empiezo en un segundo, me pongo pálida
O me detengo asombrosamente y me quemo,
no sé mi edad.
Por la mañana es diferente.
Un libro abierto se me enfrenta,
Demasiado cerca para leer cómoda.
Dime cuántos años tengo.”

Relacionar la presència del poema amb el moment de la vida de J en què se centra la pel·lícula. Identificar la decisió que ha de prendre i les emocions que li genera.

En una altra seqüència, J diu a la seva germana que li agradaria quedar-se com un nen i no haver de créixer mai. Debatre col·lectivament sobre les causes que poden motivar aquest desig. Identificar quins canvis tenen lloc en l’adolescència i que estan vinculats a l’expressió de gènere.

They és el pronom que molts dels personatges de la pel·lícula fan servir per a referir-se a J, per no haver de definir-lo com a femení o masculí. En aquest cas, la traducció de They no és “ells” o “elles”, sinó que es fa servir quan algú vol evitar especificar el gènere de la persona a la qual es dirigeix. Debatre col·lectivament sobre les formulacions amb neutralitat de gènere que es poden (o podrien) fer servir en català o castellà.

Prèviament a conèixer a J, Araz pregunta a la seva germana sobre com s’ha de dirigir a J, com l’ha d’anomenar i quins pronoms ha de fer servir, si masculins o femenins. Identificar els diferents moments en la pel·lícula en què aquesta qüestió —quin gènere fer servir per a dirigir-se a J—, es fa present. Quines estratègies per resoldre aquest dubte fan servir els personatges en les diferents situacions? Quines són les reaccions de J en cada moment? Quines considereu més respectuoses amb el procés de transició de J?

Des de les primeres seqüències, They ens situa en l’ambient que predomina en tota la pel·lícula i que es relaciona directament amb els sentiments del protagonista i del seu conflicte. Com descriuríeu a J, la persona protagonista? Identificar i llistar les diferents emocions que expressa J al llarg de la pel·lícula i que caracteritzen el personatge en el seu moment específic de vida.

Relacionar la seva caracterització amb l’ambient de la pel·lícula: ritme, il·luminació, colors, escenaris, música, interacció amb els altres personatges (germana, Azar, pares, doctor, etc.). Quines sensacions us transmeten cadascun d’aquests elements?

El treball cinematogràfic de la directora de la pel·lícula, Anahita Ghazvinizadeh, té com a punt de partida el seu interès sobre el tema de les identitats de gènere des de la perspectiva de les persones més joves. They, el seu primer llargmetratge, neix de la voluntat d’aprofundir en aquesta temàtica des del punt de vista d’un adolescent, J (Rhys Fehrenbacher), dels seus dubtes, conflictes i emocions. En l’escena en la consulta mèdica, que es repeteix a l’inici i al final de la pel·lícula, el doctor afirma que necessita parlar amb J i els seus pares. Tot i que la decisió sobre el seu cos és de J, com a menor, necessita el permís legal així com l’acompanyament emocional dels seus pares.

Chrysallis  (https://chrysallis.org.es/) és una associació de famílies de menors trans. Investigar sobre els objectius d’aquesta associació i reflexionar sobre les dificultats i les mancances amb les quals es poden trobar els pares i mares de joves trans, sobretot a l’hora d’acompanyar el seu fill o filla en el seu procés de trànsit.