Project Description
Un beso (Un bacio)
Ivan Cotroneo, Itàlia, 2016
- 102'
- Italià
- Castellà
Recomanada per a batxillerat i cicles formatius
En Lorenzo és un noi de 16 anys que arriba a una petita ciutat italiana després de ser adoptat per la seva nova família. Quan comença el curs al nou institut, de seguida reconeix obertament la seva homosexualitat. La seva actitud genuïna i el seu esperit lliure el portaran a establir una bonica amistat amb la Blu i l’Antonio.
En Lorenzo és un noi de 16 anys que arriba a una petita ciutat italiana després de ser adoptat per la seva nova família. Quan comença el curs al nou institut, de seguida reconeix obertament la seva homosexualitat. La seva actitud genuïna i el seu esperit lliure el portaran a establir una bonica amistat amb la Blu i l’Antonio.
Què treballem?
Donar a conèixer produccions cinematogràfiques que ofereixen visions positives sobre la vivència de l'homosexualitat
Identificar els estereotips en les representacions dels nois gays
Visibilitzar les discriminacions i violències homòfobes que es poden produir en entorns escolars
Tràiler
GUIA DE DINAMITZACIÓ
En Lorenzo no té por d’expressar obertament la seva manera de ser i la seva orientació sexual. Valorar en quins aspectes de la seva personalitat i en quines accions es pot observar aquesta visió positiva sobre la vivència de l’homosexualitat. És habitual que en el cinema o la televisió es retrati a personatges homosexuals que tinguin aquesta seguretat?
Per contra, en Lorenzo està caracteritzat seguint alguns estereotips sobre els nois gais. Identificar quins són aquests atributs i analitzar si aquests elements afecten en el desenvolupament de la trama. Imaginar altres maneres com es podria haver caracteritzat en Lorenzo sense que això modifiqués la trama.
Els tres personatges principals són etiquetats pels seus companys de classe (“marica”, “puta”, “retardat”…). Valorar col·lectivament la presència o absència d’aquests prejudicis i l’ús d’aquests insults i etiquetes en l’entorn escolar. A què responen? Quin tipus de prejudici hi ha al darrera? Pensar, en grups, petites accions que podríeu dur a terme al centre per tal d’evitar aquest tipus d’assetjament.
Quan en Lorenzo assisteix a classe amb les ungles pintades, alguns personatges insinuen que és culpa seva que la resta de companys/es es riguin d’ell i que ha de comportar-se “com toca”. Valorar les opinions d’aquests personatges i presentar arguments per a rebatre-les. Es poden plantejar qüestions com: Què s’entén per “normalitat”? Qui ho dicta? S’associen comportaments, actituds i atributs diferents a nois i a noies?
En el context d’aquesta discussió, el pare d’en Lorenzo defensa que tolerar i respectar no són el mateix. Reflexionar al voltant de les diferències entre aquests conceptes i considerar en quin grau els arguments proposats atenen a la tolerància o al respecte.
En diversos moments de la pel·lícula, els mitjans digitals són aprofitats com a eines d’assetjament. Contraposar els aspectes positius dels entorns digitals per a la comunicació entre les persones i el mal ús que en fan els personatges de la pel·lícula (tant en el cas de l’atac que rep en Lorenzo com l’estratègia que els tres amics utilitzen per a tornar-s’hi). Partint d’aquesta comparació, identificar quins comportaments a la xarxa serveixen per a divertir-se i quins poden ser feridors per a altres persones i, així, considerats ciberassetjament.
Un beso és una crítica a l’homofòbia i a la violència com a resposta als problemes i a les pors. Buscar quines lleis catalanes afavoreixen la lluita contra l’homofòbia i la garantia dels drets de les persones homosexuals. Observar quin tipus d’accions i actituds es contemplen, així com de quina manera es regula la invisibilització (una altra forma de discriminació) del col·lectiu.
Per a materialitzar el seu desacord amb la violència homòfoba, Ivan Cotroneo proposa un gir en l’argument, tot presentant un “final alternatiu” que comença en la reacció de l’Antonio a l’apropament d’en Lorenzo. Identificar en quins altres moments de la història es podria haver produït aquest canvi i proposar altres finals no violents ni homòfobs (pot ser amb una narració, reescrivint part del guió, mitjançant un storyboard…).