Fucking Amal


Fucking Åmål

Lukas Moodysson, Suècia, 1998. 89 minuts.

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

Åmål és una tranquil·la i avorrida ciutat de Suècia. L’Agnes aviat farà 16 anys, no té amics ni amigues i està secretament enamorada de l’Elin, la noia més popular de l’institut. El dia del seu aniversari, l’Elin li fa un petó als llavis per tal de guanyar una juguesca, però no tardarà en admetre que aquest petó li ha fet sentir alguna altra cosa.

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ L’Agnes no és la noia que algunes persones del seu entorn esperen que sigui, ja que no respon a l’heterosexualitat normativa. Debatre els motius pels quals  l’orientació normalitzada és l’heterosexual, en quins aspectes es reflecteix aquesta heteronormativitat i quines conseqüències comporta. Valorar com aquesta heteronormativitat condiciona el procés d’auto-coneixement de l’Elin o la vivència de l’Agnes a l’institut.

Δ En diversos moments de la pel·lícula, els personatges parteixen d’algunes idees preconcebudes i prejudicis. Identificar-les i comentar-les a mode de debat. Proposar possibles solucions o alternatives, de manera molt àmplia, per eliminar aquests estereotips. Des de quins àmbits considereu que s’ha d’impulsar el canvi de mentalitat: des de l’estament polític, des de la comunitat educativa i la família, des de les plataformes civils i l’activisme…? Pensar propostes de sensibilització i intervenció que es puguin engegar des dels diferents àmbits per evitar situacions de rebuig o, fins i tot, assetjament.

Δ El pare de l’Agnes intenta recolzar la seva filla. Analitzar detingudament aquest personatge i el paper que desenvolupa en la vida de la noia, en contraposició al de la mare. En el procés de descodificació de l’univers de la seva filla, topa amb situacions habituals de l’adolescència com canvis d’humor, insatisfacció, incomprensió, eufòria, baixa autoestima… tot i que n’ignora el drama interior. Quin paper desenvolupa la comunicació i la confiança en la relació entre progenitors i fills i filles? Quina importància té en la comunitat d’adolescents LGBTI?

Δ És habitual que les pel·lícules situïn la passió i la realització amorosa i romàntica com el projecte fonamental de la vida de les noies i dones, deixant un lloc secundari a qüestions com la trajectòria professional, la creativitat, etc. Fer una recerca a la cartellera actual per detectar les comèdies romàntiques i, a partir de la sinopsi i el visionat dels tràilers, intentar desxifrar la pervivència de mites de l’amor com la passió inesgotable, la mitja taronja, el príncep blau, etc. Encaixa Fucking Åmål en aquest enfocament?

Tràiler