Hoy partido a las tres


Hoy partido a las tres

Clarissa Navas, Argentina, 2017. 96 minuts.

Recomanada per a 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

Lequip de futbol femení Las Indomables espera impacientment l’inici del torneig de futbol del seu barri. Al llarg d’aquesta espera succeiran passions, amors, enfrontaments i conflictes que amenaçaran l’intens i sincer desig de jugar a futbol a qualsevol preu. És una pel·lícula subtil i íntima que mostra un univers hiperrealista i precís de les relacions humanes d’un equip de futbol. On també es reprodueixen les inquietuds i conflictes de qualsevol col·lectiu, la competitivitat, la lluita pel poder, l’amor, els afectes i l’esforç col·lectiu. El film és una metàfora de la vida i de l’amor que utilitza l’àmbit de l’esport com a terreny de joc. 

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ L’espera del torneig a les tres de la tarda permet el desenvolupament de tensions i dinàmiques grupals entre les jugadores de Las Indomables i amb altres contrincants. Quin és l’objectiu de donar més pes a aquestes escenes que a les del joc? Identificar la informació aportada sobre les protagonistes: com són, les relacions entre elles i les aspiracions vitals.

Traslladar l’estratègia de la directora a la vostra vida: compartiu amb l’aula les activitats que realitzeu que podrien aportar dades sobre la vostra identitat. Què creieu que diuen de vosaltres aquests hobbies?

Δ La representació audiovisual del lesbianisme és menor que la de l’homosexualitat masculina. Sovint, a més, es vincula a tòpics narratius com històries tràgiques i impossibles, vivències d’amors en entorns opressius o escenes sexualitzades de les seves protagonistes. Pensar en alguna pel·lícula o sèrie que ho exemplifiqui. Contrastar-ho amb la perspectiva de Hoy partido a las 3 a l’hora d’abordar la identitat i el desig lèsbic. Quines connotacions impliquen un tipus o altre de representació per a les noies i dones lesbianes?

Δ En una entrevista, la directora afirma que fa la pel·lícula amb la voluntat de contribuir a l’ampliació de l’imaginari col·lectiu de les dones i noies futbolistes. Organitzar la classe en dues files per realitzar una dinàmica en forma de joc: un membre de la fila 1 s’encarrega d’escriure a la pissarra un estereotip sobre dones i futbol, i algú de la fila 2 haurà de rebatre-li ràpidament, sense la possibilitat de deixar-lo sense resposta. L’objectiu és ser conscients del pes dels estereotips en la configuració de les identitats i de la necessitat de transcendir certes representacions que, per estereotipades, discriminen.

Δ La cinematografia ha dedicat poc espai a les dones que gaudeixen del futbol o que el juguen, especialment en el terreny de la ficció. A partir dels tràilers i les sinopsis, fer una comparativa de tres pel·lícules que explorin les possibilitats del tema a partir de l’enfocament de cadascuna (per exemple Quiero ser como Beckham (Gurinder Chadha, 2003); Offside (Jafar Panahi, 2006) o Gracie (Davis Guggenheim, 2007). Per què és innovador el punt de vista de Hoy partido a las 3?

Δ Enguany la RFEF (Real Federació Espanyola de Futbol) s’ha adherit a la Declaració de Brighton Plus Helsinki 2014 sobre Dona i Esports, una iniciativa que té el suport de més de 500 entitats i esdevé el primer document internacional en fomentar l’esport femení. Esbrinar els propòsits d’aquest document en la lluita contra les desigualtats de gènere en el món de l’esport i les mesures que s’activaran.

Tràiler