Kuchu


Kuchu

(Call me Kuchu)

Katherine Fairfax i Malika Zouhali-Worrall, Estats Units, 2012. 87 minuts.

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

A Uganda, una llei permet castigar els homosexuals amb la pena de mort. L’activista David Kato, el primer home en sortir de l’armari al país, i els seus companys i companyes treballen per derrocar aquesta legislació. El seu assassinat promourà la indignació i portarà el moviment de lluita pels drets LGBTI a Uganda a conèixer-se arreu del món.

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ El documental gira al voltant de la figura de David Kato, la primera persona obertament gai a Uganda. Aprofundir en el coneixement de Kato a través d’una petit recerca sobre la seva tasca en la reivindicació dels drets dels homosexuals al seu país i la denúncia de les discriminacions que pateixen. Observar quin ressò internacional ha tingut la seva causa i de quina manera s’ha tractat des de la premsa estrangera.

Kato afirma: «Si ens seguim amagant diran que no som aquí». A què es refereix amb aquesta afirmació? Com es relaciona amb la seva lluita política? Valorar la necessitat de donar visibilitat als col·lectius minoritaris com a un pas essencial en la reivindicació dels seus drets. Observar en l’entorn proper quins recursos i mitjans fan servir aquests col·lectius per a defensar les seves causes i divulgar les seves accions.

Δ David Kato i els altres activistes homosexuals lluiten contra un projecte de llei ugandesa que considera que l’homosexualitat és il·legal i la condemna amb la cadena perpètua (o fins i tot la pena de mort). A més, obliga als ciutadans a denunciar els homosexuals que coneguin. Comparar aquesta proposta de llei amb la Declaració Universal dels Drets Humans: quins són els drets que vulnera?

En el documental s’exposa que el 95% de la població ugandesa està en contra dels homosexuals. Valorar de quina manera la política pot incitar l’homofòbia o, al contrari, afavorir el respecte i la naturalització. Buscar quines lleis catalanes defensen els drets dels homosexuals. Creieu que l’existència d’aquestes lleis a Catalunya incideix en la percepció social de l’homosexualitat?

Δ Kuchu mostra com la lluita dels activistes homosexuals ugandesos guanya enemics i defensors. Un cas interessant és el de la comunitat cristiana, dins de la qual veiem els dos posicionaments: mentre els fonamentalistes s’oposen als drets LGBTI, el bisbe Senyonjo els dona suport. Identificar quins són els arguments de Senyonjo i com es relacionen amb la seva creença.

Tal com s’esmenta en el documental, dins el cristianisme existeixen comunitats de gais i lesbianes. Buscar-ne informació i observar de quina manera fan conviure les idees de la seva religió amb la seva orientació sexual. Quines d’aquestes idees ajuden a defensar el respecte per l’homosexualitat? Com argumenten els temes que podrien ser conflictius? Investigar si hi ha altres religions que també tinguin comunitats homosexuals específiques i, en el cas que no la tinguin, observar si és per un rebuig total o, al contrari, perquè no els és necessari fer reivindicacions a part.

Δ En el documental també es pot veure el paper de la premsa en el conflicte ugandès. Observar les estratègies que fan servir els periodistes (exposició de casos, enganys, vulneració de la intimitat, falses acusacions, distorsió de la realitat…) i comprovar l’encaix d’aquestes pràctiques en el codi deontològic del periodisme. Quines s’oposen al que el gremi periodístic considera ètic i adequat?

Valorar quin impacte té en els receptors la informació que dona la premsa i altres mitjans de comunicació. Debatre sobre el paper actiu dels ciutadans a l’hora d’interpretar els missatges dels mitjans: la gent tendeix a creure’s tot el que surt a les notícies o contrasten fonts d’informació? La gran quantitat d’informació que hi ha a l’abast afavoreix o perjudica la distinció d’informacions “veritables” de les distorsionades?

Δ El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha elaborat les Recomanacions sobre el tractament de les persones LGBTI als mitjans audiovisuals. Llegir el document i contrastar les guies que proposa amb articles de premsa, anuncis o altres missatges audiovisuals de l’actualitat. Se segueixen les recomanacions? Com s’haurien de canviar per a que ho fessin?

Tràiler