La llamada


La llamada

Javier Calvo y Javier Ambrossi, Estanya, 2017. 108 minuts.

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

La llamada es tracta d’una adaptació cinematogràfica de l’obra musical estrenada al 2013. El film se situa a Segòvia, on dues adolescents es troben en un campament d’estiu cristià. Una monja que acaba d’arribar intentarà salvar el bon nom del campament; la germana Milagros és una monja amb dubtes a qui li agrada Presuntos Implicados; i les adolescents, Maria i Susana, tenen un grup musical i volen triomfar. Però quan a Maria se li apareix Déu, les coses canvien perquè ho fa a través de cançons de Whitney Houston. I no és la única a qui li canvia la vida aquest cap de setmana. 

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ La pel·lícula proposa una reflexió en clau còmica de la recerca d’un camí vital propi, sense importar el que pensin els altres, fonamentat en la llibertat. Com ho recull el títol, que també dona nom a un dels temes musicals principals? Quines implicacions té per a les seves dues protagonistes, Maria i Susana, sentir “la llamada”? I per a Sor Bernarda i la germana Milagros?

Δ Un tema clau per al desenvolupament de la pel·lícula és el contrast de realitats: el de les noies, que gaudeixen d’una vida sense massa preocupacions i molta festa, i el de les monges que regenten el campament d’estiu. Valorar quines són les diferències inicials, que si bé semblen abismals, les apropen a mesura que es desenvolupa l’argument. Com s’enriqueix l’experiència de les noies i les monges durant el cap de setmana que transcorre l’acció? Quin paper juga la música a l’hora de fer créixer els personatges?

Δ És interessant l’acostament sense judici que fa la pel·lícula a la vivència de l’adolescència i a la religió catòlica: a Maria i Susana no se les criminalitza per escapar-se de festa, beure o prendre drogues; ni a Sor Bernarda i la germana Milagros se’ls qüestiona l’entrega religiosa o el canvi dràstic de rumb vital. Detectar les escenes que transmeten aquest respecte, i de quina manera l’humor no reafirma prejudicis.

Δ La relació d’amistat entre Maria i Susana passa una petita crisi que a les acaballes de la pel·lícula superen, i el seu vincle s’enforteix. Què les porta a distanciar-se temporalment l’una de l’altra? Per què la situació canvia? Valorar la importància de la xarxa de suport en sortir de l’armari: donada la situació de tanta vulnerabilitat, debatre col·lectivament el creieu que s’espera de la persona que és confident. Incloure també les actituds i els comentaris que s’haurien d’evitar.

Δ Analitzar la representació del déu que se li apareix a Maria, que vesteix amb un vestit d’etiqueta de lluentons, porta maquillatge i es comunica a través de cançons de Whitney Houston, icona emblemàtica de la comunitat LGBTI. Com dista aquesta imatge de la representació que ens arriba a través de l’església catòlica? Quines implicacions té aquesta caracterització, tractant-se d’una pel·lícula que normalitza l’homosexualitat?

Δ Després de l’aclamació del públic i la crítica, la pel·lícula va endur-se el Premio Feroz 2018 a la millor comèdia. Analitzar el discurs pronunciat pels Javis, els dos realitzadors, per veure com esdevé un al·legat contra l’homofòbia i l’assetjament escolar per raons d’orientació sexual i de gènere.

Tràiler