Lirios de agua


Lirios de agua

(La naissance des pieuves)

Céline Sciamma, França, 2007. 85 minuts.

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

La Marie, l’Anne i la Floriane són tres noies de 15 anys que practiquen la natació sincronitzada. Als vestidors, els seus destins es creuen i sorgeix el desig. Retrat de l’adolescència des de la visió de les tres noies protagonistes, que expressen els seus sentiments i sensacions en donar forma al desig que experimenten. No hi ha cap dramatisme ni cap nostàlgia per la innocència perduda en el relat de “la primera vegada” que cadascuna protagonitza, ni cap intenció d’establir un estat psicològic determinat. La principal novetat que ens ofereix aquesta història consisteix precisament a restituir les sensacions sense significar-les a partir d’uns models concrets.

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ Els tres personatges principals experimenten l’atracció i el desig de maneres diferents. Comparar les preocupacions, desitjos i pors de cada personatge per analitzar les seves accions i la manera com es relacionen entre elles.

Δ La pel·lícula mostra les “primeres vegades” de les protagonistes. Analitzar les diferents situacions i comparar-les amb el tractament que en fan altres pel·lícules o sèries de televisió. Quins són els tòpics que acostumen a predominar en aquestes escenes?

Valorar quina definició de les relacions sexuals es desprèn de la idea de “la primera vegada”: quin moment es considera com a marcador de la “pèrdua de la virginitat”? Per què? Quines conseqüències té aquesta premissa respecte d’altres maneres de viure i expressar l’afecte i la sexualitat?

Δ La Floriane és considerada una noia fàcil. Quin és l’origen d’aquest prejudici? Com influeix aquesta etiqueta en les accions i emocions de la noia? Debatre la construcció de prejudicis sobre la sexualitat i la influència de la pressió social o de grup en el comportament de les persones. Valorar si afecten de manera diferenciada a nois i a noies.

Δ Lirios de agua mostra les relacions amoroses com quelcom complex, allunyant-se de la imatge que en donen algunes comèdies romàntiques. Comparar les relacions afectives entre les protagonistes amb la història amorosa d’alguna altra pel·lícula o novel·la romàntica observant la caracterització dels personatges, evolució de la relació, sentiments representats i expectatives que genera respecte l’amor i la sexualitat.

Tràiler