Los chicos están bien


Los chicos están bien

(The kids are alright)

Lisa Cholodenko, Estats Units, 2010. 109 minuts.

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

La Joni i en Laser són dos adolescents que viuen amb les seves mares, la Nic i la Jules. Els nois, sabent que van ser fruit de la inseminació artificial, volen conèixer el seu pare biològic, en Paul. Quan compleix els 18 anys, la Joni s’acull al dret de sol·licitar informació sobre el seu pare i s’hi posa en contacte.

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ Los chicos están bien se centra en una família formada per dues mares però trasllada el nus de la història a un conflicte que no depèn de l’opció sexual de la parella, ja que pot ser compartit per altres famílies que hagin optat per la inseminació artificial o l’adopció. És habitual aquesta visió naturalitzada i desproblematitzada de les famílies homoparentals? Canviaria la pel·lícula si la parella fos heterosexual?

Valorar la visió i acceptació social de les parelles homosexuals a partir d’una recerca sobre la legalització del matrimoni gai. A quins països és legal aquest tipus d’unió? Des de quan? Quins arguments s’utilitzen a favor i en contra dels matrimonis homosexuals? Quin és el nivell d’acceptació social segons les enquestes?

Δ La família que protagonitza aquesta pel·lícula no encaixa en el model familiar més habitual en les produccions audiovisuals. Pensar altres pel·lícules, sèries o espots publicitaris que mostrin la vida familiar i valorar la diversitat dels models familiars representats: quin model predomina? Com es caracteritza cada model familiar? Buscar exemples que proposin una mirada naturalitzada dels models familiars menys habituals.

Δ La Joni i en Laser expressen el desig de conèixer la identitat del seu pare biològic. Quines raons creieu que té cadascun d’ells per a voler o no conèixer aquesta persona? Imaginar que us trobeu en la seva situació: voldríeu conèixer la identitat del vostre pare biològic? I si fóssiu en Paul, voldríeu conèixer els vostres fills biològics?

Inicialment, els dos nois amaguen que han conegut en Paul. Considerar els motius de la seva decisió i comparar les reaccions de la Nic i la Jules al progressiu apropament entre els seus fills i en Paul, un cop se n’han assabentat. Encaixa en les seves expectatives? Quines preocupacions o pors expressen?

Imaginar que la Joni i en Laser parlen amb les seves mares abans de conèixer en Paul i proposar un joc de rols per a simular la conversa. Tenir en compte els diferents tipus d’arguments vinculats: drets dels nois, desitjos, pors, impacte emocional, benestar dels fills, estabilitat familiar, etc.

Tràiler