Mi vida en rosa


Mi vida en rosa

(Ma vie en rose)

Alain Berliner, Bèlgica, 1997. 88 minuts.

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

En Ludovic té 7 anys i acaba de mudar-se amb els seus pares i els seus tres germans a una nova casa. Durant la festa d’inauguració i de presentació als veïns, en Ludovic sorprèn tothom vestint-se com una nena. A poc a poc, comença a reclamar una necessitat que ningú comprèn: vol ser una nena. A l’escola, al nou barri i, evidentment, a casa seva, en Ludovic trobarà reaccions molt diferents i els esdeveniments obligaran a cadascú a prendre decisions.

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ Ludovic es defineix com un “nen/nena” i vol convertir el seu somni de ser una nena en realitat en un futur proper. Descriure què imagina quan la seva àvia li suggereix tancar els ulls i imaginar la realitat ideal i comparar la seva visió amb la de l’àvia. A què dona importància cada personatge? Què imaginaries en el seu lloc?

En Ludo busca explicacions i solucions al aquest desig: quines? I en el cas dels seus pares, com interpreten la situació? Quina solució proposen?

Δ En Ludo expressa el seu desig de forma oberta i no comprèn per què els altres no l’entenen. Analitzar de quina manera viu Ludo la seva identitat i com aquesta vivència canvia amb les reaccions dels altres personatges. Quins comentaris o accions condicionen la seva visió? De quina manera l’influeixen?

Δ A través dels diferents personatges de la pel·lícula, podem veure diferents reaccions i maneres de conviure amb l’anhel d’en Ludo. Comparar les reaccions dels diferents membres de la família d’en Ludo, en Jerome, el veïnat, els pares i mares de l’escola i els veïns i veïnes que apareixen al final de la pel·lícula. Com evolucionen els posicionaments d’aquests personatges? Per quins motius? Debatre els diferents casos introduint conceptes com: respecte, diferència, transfòbia, homofòbia o assetjament.

Δ Quan la seva mare li explica que «un nen no es casa amb un altre nen», en Ludo té les idees clares: es casarà amb Jerome quan sigui una nena i, per tant, no suposarà un problema. Valorar la resposta d’en Ludovic en base a una recerca sobre la diferència entre l’orientació sexual i la identitat de gènere.

Δ Al llarg de la pel·lícula, podem observar l’atribució d’elements diferenciats a cada gènere: colors, joguines, maneres d’actuar… Identificar els atributs i característiques que conformen els arquetips de la masculinitat i de la feminitat i valorar quines limitacions impliquen al desenvolupament d’una identitat lliure

Un dels elements clau per a la pel·lícula és el vestuari. Considerar si l’ús de certes peces de roba pot ser exclusiu d’un gènere i complementar la reflexió amb referències a vestimentes d’altres èpoques i/o tradicions (túniques, togues, quimonos, kilts…), així com la introducció de tendències unisex en el món de la moda (disseny de faldilles per a homes, estètica garçonne per a les dones o estètica andrògina). Com reaccionaríeu si un company aparegués a classe amb una faldilla? Creieu que tothom ha de tenir la llibertat de vestir com vulgui sense que això suposi ser prejutjat?

Tràiler