The Miseducation of Cameron Post


The Miseducation of Cameron Post

Desiree Akhavan, Estats Unit, 2018. 90 minuts.

Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius

L’any 1993, Cameron Post és obligada a assistir a un campament de joves que funciona com a centre conversió de l’homosexualitat. A través de la ironia i el sentit de l’humor, la pel·lícula ofereix la visió de Cameron i dues noves amistats, que en el suport mutu troben la força per mantenir-se fidels en les seves identitats. Drama emotiu que evita en tot moment la caricatura i el melodrama. 

Proposta d’activitats i orientacions pedagògiques

Δ El personatge de Cameron no es troba en un procés d’acceptació confusa que impliqui l’acceptació dels altres, sinó que el conflicte narratiu té a veure en tot moment amb l’actitud dels que la volen fer canviar. Entre ells, hi ha la seva tieta, el xicot de l’institut i els propietaris del campament God’s Promise. Amb quins arguments intenten reencaminar els monitors els seus membres? De quina manera les pràctiques que ho concreten sovint queden ridiculitzades?

Δ L’exercici de l’iceberg que els fan fer al campament pretén indagar en els factors que suposadament han induït a l’homosexualitat i al lesbianisme. Segons els mentors, tenen a veure amb la desviació dels ideals de masculinitat i feminitat hegemòniques. A partir de les respostes dels i les internes, llistar els estereotips de gènere masculins i femenins que defensen, vinculats a la imposició obligatòria de l’heterosexualitat.

Δ La religió cristiana és el sustrat de les violències homòfobes que tenen lloc al campament. Quines són les conseqüències de l’abús emocional que pateixen els i les integrants? Què suposa per a Cameron la xarxa de suport amb les seves dues amistats? Mencionar les estratègies de resistència del trio protagonista.

Δ Un dels personatges explica la perspectiva de certes tribus indígenes d’Amèrica del Nord sobre la identitat sexual i la identitat de gènere. Fer una petita recerca sobre la contribució d’altres realitats culturals per pensar el gènere: què significa ser “two-spirit”, muxes o Hijra? Què suposaven per als colonitzadors aquestes formes de diversitat? Rastrejar la història contemporània per veure en quin moment i per quins motius s’ha recuperat aquesta nomenclatura dins la comunitat LGBTI dels pobles nadius.

Δ La tria de la cançó What’s Up, de 4 Non Blondes, que Cameron interpreta a la cuina i que la directora del centre interromp bruscament no és casual. Analitzar-ne la lletra i comentar la intencionalitat comunicativa d’incloure-la.

Tràiler