Project Description
Laurence Anyways
Xavier Dolan, Canadà/França, 2012
- 168'
- Francès
- Castellà
Recomanada per a 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius
En Laurence té una vida estable: treballa com a professor de literatura i té una relació sòlida amb la Fred. Un dia decideix explicar a la seva parella, amistats i familiars que vol transitar d’home a dona. Aquesta decisió sacsejarà la seva vida i la del seu entorn proper.
En Laurence té una vida estable: treballa com a professor de literatura i té una relació sòlida amb la Fred. Un dia decideix explicar a la seva parella, amistats i familiars que vol transitar d’home a dona. Aquesta decisió sacsejarà la seva vida i la del seu entorn proper.
Què treballem?
Identificar els prejudicis i violències transfòbiques que poden acompanyar un trànsit d'identitat de gènere i/o sexual
Ampliar els imaginaris al voltant de les dissidències sexuals
Posar en valor les narratives audiovisuals que trenquen amb les representacions estereotipades de cossos i emocions
Tràiler
GUIA DE DINAMITZACIÓ
Aquesta pel·lícula mostra el trànsit de Laurence i com aquest procés afecta la seva relació amb la Fred. Comparar i descriure la seva relació abans i després del canvi. Identificar quins aspectes els separen i, en canvi, quins obstacles i conflictes superen.
La Fred es troba en una situació molt complexa i, malgrat que recolza Laurence, el seu posicionament varia al llarg de la pel·lícula. Observar com reacciona inicialment quan Laurence li explica que vol transitar, quines són les raons que la fan canviar d’opinió i quines les que determinen la manera com evoluciona el personatge.
Al llarg de la pel·lícula, es mostren les opinions dels diversos personatges respecte el trànsit de Laurence. Observar quines són les diferents reaccions i identificar en quines de les opinions hi predominen els prejudicis.
Els posicionaments d’aquests personatges afecten directament la vivència de Laurence. En aquest sentit, la mare té un paper destacat (a part de la Fred). Observar l’evolució en la seva relació i determinar de quina manera rebre suport (de la família, les amistats, etc.) afavoreix el creixement i benestar personal, tant en el cas de Laurence com en general. Debatre com es pot, socialment o en el context de l’institut, propiciar aquest ambient de respecte i recolzament.
En diverses escenes, en Laurence pateix violència transfòbica (un acomiadament improcedent, una pallissa per part d’un desconegut…). Identificar aquests moments de transfòbia, tenint en compte que no només es tracta de violència física, i buscar quines lleis i iniciatives intenten evitar aquesta discriminació per raons d’identitat de gènere. En el marc de Catalunya, és de gran importància conèixer la Llei 11/2014, els seus objectius i les polítiques públiques que contempla.
Laurence anyways és una pel·lícula intensa i amb una forta càrrega emocional. Descriure quines emocions s’hi mostren i de quina manera es comuniquen a l’espectador (tipus de plans, música, muntatge…). Comparar les emocions dels personatges amb allò que les escenes poden fer sentir a l’espectador. Hi ha correspondències?