Project Description

Enfemme

Alba Barbé i Serra, Espanya, 2019

Recomanada per a cicles formatius

EnFemme, un petit refugi per a l'anonimat en la metròpolis de Barcelona, obre la porta al Secret: “m'agrada vestir-me de dona”. I a poc a poc descobrirà la fluïdesa del gènere en un món vertiginós que exigeix constantment posicionar-nos.

EnFemme, un petit refugi per a l'anonimat en la metròpolis de Barcelona, obre la porta al Secret: “m'agrada vestir-me de dona”. I a poc a poc descobrirà la fluïdesa del gènere en un món vertiginós que exigeix constantment posicionar-nos.

Què treballem?

Fer visibles diferents identitats de gènere que transgredeixen el binarisme

Apropar-se a espais col·lectius que han estat relegats al tabú i la invisibilitat

Conèixer experiències LGBTI de persones de diferents generacions

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

La majoria dels personatges d’EnFemme són persones que es defineixen com crossdressers o trans. Investigar sobre aquesta identitat de gènere i, a partir dels seus testimonis en el documental, construir una definició conjunta sobre el crossdressing.

El títol de la pel·lícula fa referència directa a l’associació EnFemme: llegir sobre els seus orígens, objectius i activitats. A quins desitjos i necessitats dona resposta?

Una de les protagonistes de la pel·lícula explica: "De la idea inicial del refugio, del lugar secreto, de aquel armario de 120m2 donde la gente viene a vestirse a un cambio por el que mucha gente de aquí, un porcentage importante de las chicas que vienen han decidido decírselo a la família".

La seva reflexió fa referència a la sortida de l'armari que han decidit fer moltes noies: deixar d'amagar-se i donar a conèixer la seva identitat al seu entorn proper. Però també fa esmena a l'espai de l'associació com a refugi, com un lloc on poder viure els desitjos propis, decidir sobre la pròpia imatge i cos en un ambient amable i còmplice. Relacionar la idea d'armari amb la de refugi: quina pot ser la importància de l'armari com a espai lliure de violències per a l'apoderament individual, i en aquest cas, col·lectiu? Quines són les condicions socials i individuals necessàries per a la visibilitat pública?

L’any 2009, el marit de Carme li va dir que era crossdresser. En el documental, ella comparteix els diaris que va escriure per recollir les emocions i experiències viscudes a partir d’aquell descobriment. Quina és la seva visió avui sobre allò que va viure en aquell moment? Reflexionar sobre el seu procés, sobre els reptes i canvis que ha hagut d’afrontar, però també els aprenentatges i la superació d’estereotips que li han permès tirar endavant la relació amb el seu marit.

Una de les protagonistes del documental és Mar C. Llop, fotògrafa i activista de l’associació catalana de persones trans Generem!, que va morir l’any 2022. Entre les seves moltes aportacions a les lluites pels drets trans, va treballar en el projecte fotogràfic Work in progress. Construccions identitàries amb l’objectiu d’ampliar la visibilitat trans a diferents corporalitats, expressions de gènere, models familiars i processos. Visionar el vídeo Construccions identitàries Work in progress Mar C. Llop per conèixer la seva proposta artística.