Project Description

Solsticio

Gala Díaz, Espanya, 2019

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

La Martina passa l’estiu amb la seva mare, el seu germà i amics de la família, com cada any. Enguany, no obstant, serà diferent, perquè la Martina descobrirà quelcom que farà trontollar els seus esquemes mentals.

La Martina passa l’estiu amb la seva mare, el seu germà i amics de la família, com cada any. Enguany, no obstant, serà diferent, perquè la Martina descobrirà quelcom que farà trontollar els seus esquemes mentals.

Què treballem?

La sortida de l’armari en els pares o mares d’una criatura

L’acompanyament de la infància a la maduresa en els i les joves

Donar a conèixer nous models familiars més enllà de la família tradicional

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

 La presentació del personatge de la protagonista, Martina, és en una conversa amb la seva mare sobre la preocupació que li genera la manca de confiança d’Alba, la seva millor amiga, que no li ha explicat que li ha vingut la regla. La reacció de la mare no sembla satisfer la nena: per què creieu que respon d’aquesta manera? Quina pot ser la voluntat de la directora a l’hora d’incloure aquesta conversa, amb aquest punt de vista, dins la història de Solsticio? Com connecta amb l’experiència de l’adulta?

 La primera regla, els canvis en el cos, la transformació del sistema hormonal, el descobriment i el qüestionament de la sexualitat o la curiositat pel món adult són alguns dels temes a què s’enfronta Martina, sovint sola, a Solsticio. Escriure un text breu sobre aquestes experiències viscudes en primera persona: com ha sigut o va ser aquesta època? Hi ha o hi havia alguna figura que acompanyés aquest procés de canvis importants? És o era compartit amb amics o amigues, o germans/es grans? Incloure tota aquella informació que us agradaria tenir o us hauria agradat tenir de primera mà d’haver-ne tingut l’oportunitat.

 Tot i estar rodejada de joves i adults, n’hi ha un que és el suport fonamental de Martina. Qui és? Què li aporta a la protagonista i en quins moments ho fa? Quins altres recursos té la protagonista per expressar i processar els seus sentiments? Detectar altres objectes de la posada en escena que serveixen a la directora per parlar de com se sent Martina: tant amb relació al trencament de les seves expectatives familiars, com al procés d’acceptació de la sexualitat de la seva mare, a les acaballes del curt.

Després de trobar la seva mare amb una altra dona al llit, la reacció de Martina mostra emocions intenses (frustració, sorpresa, traïció, incomoditat, por, inseguretat, ràbia, pena, curiositat, soledat...). Intentar fer-ne un llistat per comentar per què es pot intuir que se sent així i relacionar-ho amb el concepte de l’heteronorma i la importància de personatges i models familiars diversos i inclusius. Fer recerca i crear conjuntament una petita guia de recursos per posar a l’abast de l’alumnat i professorat del vostre centre educatiu.