Project Description

Víctor XX

Ian Garrido, Espanya, 2015

Recomanada per a ESO, batxillerat i cicles formatius

A Víctor li agrada jugar amb el seu gènere, no sap si se sent noia o noi. Viu en un petit poble pesquer d'Almeria amb la seva mare Mari Ángeles i la seva xicota Rahma, i serà a la ciutat, en ple anonimat, on es descobreix . Però els secrets no duren per sempre i Víctor haurà de barallar-se amb la seva mare i amb Rahma per defensar la veritable imatge que el mirall li torna.

A Víctor li agrada jugar amb el seu gènere, no sap si se sent noia o noi. Viu en un petit poble pesquer d'Almeria amb la seva mare Mari Ángeles i la seva xicota Rahma, i serà a la ciutat, en ple anonimat, on es descobreix . Però els secrets no duren per sempre i Víctor haurà de barallar-se amb la seva mare i amb Rahma per defensar la veritable imatge que el mirall li torna.

Què treballem?

Identificar els mecanismes de construcció del gènere i la seva dimensió performativa.

Realçar la representació d'expressions de gènere i sexuals diverses.

Posar en valor el paper de l’experimentació en l’aprenentatge i la descoberta sexuals.

Tràiler

GUIA DE DINAMITZACIÓ

El títol del curtmetratge fa referència a la doble identitat de la protagonista. D’una banda Víctor és el nom que tria per a referir-se a la seva identitat masculina. D’altra banda, XX fa referència als cromosomes que determinen el sexe femení. Quina és la diferència entre sexe i gènere? Valorar les aportacions del feminisme a la separació entre la realitat biològica i la vessant cultural.  Si necessiteu aclarir conceptes, podeu consultar el GLOSSARI d’aquesta eina virtual.

Es parla de performativitat de gènere per fer referència a la masculinitat i la feminitat com a posada en escena, és a dir, com una representació dels atributs i comportaments assignats tradicionalment al gènere femení o  com la representació d’uns atributs i comportaments assignats tradicionalment al gènere masculí. El personatge de Mari/Víctor està experimentant amb aquesta representació. Valoreu el paper de les escenes a la seva habitació, davant del mirall i valoreu també la pràctica d’autorepresentació que du a terme. Per què creieu que es filma? Què diríeu que li aporta aquest “altre mirall”? Què us transmet l’escena final, en què no només es rapa el cabell, sinó que es filma fent-ho?

La mare de Mari/Víctor està molt preocupada per “lo que diga la gente” i es refereix a la nòvia de la protagonista amb comentaris racistes i homòfobs. Com creieu que afecta la Mari/Víctor els comentaris negatius de la seva identitat? Valorar la interseccionalitat de categories com el gènere, l’orientació sexual, la procedència o la cultura pel que fa a la vivència de les desigualtats.